Confidence in Motion: vertrouwen in beweging, letterlijk vertaald. Zolang je maar niet stilstaat, kan er je weinig gebeuren: dat lijken de Japanners te prediken met hun merkslogan. Net goed, want de XV zet met zijn symmetrische vierwielaandrijving en knappe boxerdiesel vooral aan net dát zoveel mogelijk te doen. Als je capriolen te gortig worden, is er altijd nog het Vehicle Dynamics Control die geholpen door een legertje sensoren de hele boel in het gareel houdt. Met de Lineartronic CVT automaat aan de boxerkrachtbron gekoppeld, verloopt de vierwielaandrijving wel ietsje anders dan bij de conventionele modellen. Het elektronisch gestuurde systeem maakt gebruik van een meerplatenkoppeling om het aandrijfvermogen naar de achterwielen te dirigeren. In tegenstelling tot de manuele XV, waar een vaste verhouding van 50:50 wordt gehanteerd, krijgt de CVT uitvoering standaard 60% van de kracht op de voor- en 40% op de achterwielen. Detecteert de regelunit doorslip, dan sluist het ogenblikkelijk de krachten naar daar waar de tractie nog kan afgezet worden op de ondergrond.
Een onderstel dat vertrouwen inboezemt is één ding, weten waar je naartoe gaat en vooral wat er onverwacht je pad kruist is iets anders. En ook hier gooit de XV hoge ogen: grote raamvlakken, dunne A-stijlen en een hoge zit garanderen een prima overzicht op de omgeving. De grote buitenspiegels, hier op de deurpanelen geplaatst, sluiten het ererondje af. Alle veiligheidsvoorzieningen zijn overigens standaard, behalve dan de xenon kijkers die enkel geleverd worden van het Luxury Plus niveau en niet apart beschikbaar zijn. 7 airbags staan paraat om lijf en leden te vrijwaren als het ergste gebeurt. EuroNCAP gaf de XV alvast een topscore van vijf sterren mee.