Naar aanleiding van onze test met de zelfontbrandende XV hadden we al een erg onderhoudend gesprek met Subaru's imaginaire interieuringenieur. Hij begreep onze verbolgenheid niet als het ging over het gebrek aan prik waarmee de bekerhouders - en bij uitbreiding het hele interieur eigenlijk - werd ontworpen. Die dingen zijn lang niet het enige meubelstuk dat best een extra sprankel fantasie had kunnen verdragen. De inlegstukken in het stuurwiel zien er even hol uit als ze klinken; al zal de ingenieur ons ongetwijfeld vertellen dat je aan een stuur hoort te draaien, en er niet op moet tikken. Het Multi Function Display doet een verdienstelijke poging om informatie zoals verbruik en reisinformatie op geheel Aziatische wijze aan de bestuurder over te brengen, maar de menu's en interface behoeven nog wat afwerking om het geheel mooi in de rest van het infotainment te integreren. En het ding staat daar wat verloren, bovenop de boordplank onder een gigantische zonneklep. Terwijl de aftermarket navigatiemodule die de Japanners in de dubbele DIN ruimte schuiven voor €1.575, vol in de zon moet staan ... Het is binnenin de XV dat het tweede deel van het Protren concept steken laat vallen. Niks Trendy binnenin, die XV: Functional Design had toepasselijker geweest. En geef toe: Profun. Het bekt ook gewoon beter.
Maar lang niet alles is kommer en kwel, oh neen. Dankzij de hoge zit en de ruim naar voren geplaatste A-stijl verloopt de instap bijzonder comfortabel. De zithouding is geweldig, met dank aan ruime, comfortabele stoelen die steun bieden op precies die plaatsen waar je het nodig hebt, zonder dat je je gewikkeld in een dwangbuis waant. Het zitmeubilair heeft geen honderdtachtig knopjes nodig om in een mum van een tijd een nagenoeg perfecte rijpositie te vinden. Het prettig in de hand vallende stuurwiel scoort eveneens bescheiden punten, en de uitstekende uitkijk over de omgeving roemden we al in het vorige hoofdstuk. En dan is er nog de ruimte. Vooraan alvast geen reden tot klagen, maar die uitdaging spelen tegenwoordig zelfs de kleinste rakkertjes van het A-segment klaar. Achteraan vallen de punten te rapen, en dat zijn er in het geval van de XV behoorlijk veel. Hoofdruimte, beenruimte ... de Subaru heeft hier alles voor mekaar. En zo kunnen we nog wel wat pluspunten aanhalen. Aantrekkelijk is het allemaal niet echt, maar wel functioneel en solide. Zoals ... professioneel gereedschap.