Je moet geen marketinggoeroe zijn om te begrijpen dat een goede merkslogan goud waard is. Succes lonkt om de hoek als de slagzin de essentie van het merk weet samen te vatten; eeuwige roem ligt zomaar voor het rapen als de kreet er zelfs in slaagt om de vooroordelen van het publiek te voeden. De auto rijdt zus en zo, omdat de kreet het zegt. Daarbij valt op dat zo'n binnenkomer idealiter uit twee woorden bestaat, en drie woorden nog altijd best oké is. Maar heb je er meer van nodig om je boodschap over te brengen ... tja, dat wil zelden aanslaan.
Subaru is niet vies van een flinke roeipartij stroomopwaarts, dus hadden we van hun niet meer of minder dan een gans epistel verwacht. Maar met "Confidence in Motion" kleuren ze verbazend braaf binnen het raamwerk van de publiciteitsventers. Misschien conformeren ze zich omdat er ook auto's moeten verkocht worden, maar het is even goed mogelijk dat het verhaal gewoon niet ingewikkelder hoeft. Veiligheid en rijplezier: het vat de prioriteiten van het Japanse buitenbeentje aardig samen. En beide kenmerken zijn al helemaal van toepassing op de nieuwe XV, in wezen een omhoog gekrikte Impreza. Met onderhuids dus ook de sublieme symmetrische vierwielaandrijving en de magistrale boxermotoren. Naar keuze zijn een 1.6, 2.0 benzine of een al even magistrale 2.0 zelfontbrander beschikbaar. Wij kiezen vandaag voor de twee liter benzine met een CVT versnellingsapparaat. En een erg onopvallende kleur.