Zowat alle SUV's in het C-segment hebben tegenwoordig een specifiek ontworpen koetswerk. Ze rusten meestal wel op het onderstel van een meer conventionele segmentbroer, maar uiterlijk en innerlijk zijn ze voor het grootste deel uniek. Subaru is met de Outback (op basis van de Legacy) één van de grondleggers in het segment van de verhoogde breaks en zo hebben ze het eigenlijk altijd blijven doen. De XV heeft als basis opnieuw de immer op de vier wielen aangedreven Impreza. De nieuwe, al is die bij ons nog niet verkrijgbaar. De aanpassingen zijn evenwel beperkt en klassiek: een grotere bodemvrijheid (identiek aan die van de Forester), zwart plastiek rond de wielkasten, wat ander (sier)beschermelementen rondom en dan hebben we het zo ongeveer wel gehad. En het volstaat, want de XV oogt best stoer en capabel maar gelukkig niet lomp. We zouden zelfs durven zeggen dat het plaatwerk de XV beter afgaat dan de gewone Impreza.
Binnenin gaat het er minder frivool al toe, al is het meeste - op enkele details na - wel functioneel en goed in elkaar gezet. Alles zit er op en aan en de meest interessante snufjes krijg je gewoon standaard. De instap is prima en het ruimteaanbod is onverwacht goed: niet alleen de 380 liter grote koffer draagt onze goedkeuring weg, ook alle vijf inzittenden genieten van voldoende ruimte op de goed steunende stoelen. Zelfs volwassenen achterin hebben geen reden tot klagen. Als vanouds heeft Subaru's uitrustingspolitiek niet veel om het lijf: Drie uitrustingsniveau's en een achttal lijntjes op de optielijst. Dat betekent dat het meeste fraais al in de drie lijnen werd ondergebracht, maar ook dat een hoop zaken enkel gemonteerd worden als je tot in het respectievelijke niveau bent gestegen. We beginnen met de Intro, die met de 1.6 benzine voor € 21.490 de deur uit gaat. Geen kleine som om mee van start te gaan, maar in tegenstelling tot de thuismarkt, levert Subaru de XV wel altijd met vierwielaandrijving, en gooit er in één beweging een forse standaarduitrusting tegenaan bovendien. Lichtmetalen velgen, klimaatregeling, mistlampen, alle veiligheidsvoorzieningen en ja, zelfs verwarmde voorzetels levert de fabriek er zomaar bij.
In de Luxury trim komen daar nog een acteruitrijcamera, snelheidsregelaar, premium audiosysteem en een licht- en regensensor bij als voornaamste snufjes. De Luxury Plus, de uitvoering van onze testwagen, krijgt daarbovenop een navigatiemodule en xenon kijkers. En wil je het helemaal af hebben dan opent de Executive trim het recht op een elektrisch schuifdak, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, sleutelloze toegang & start en lederen bekleding. Een diesel is beschikbaar, is een onvervalst pareltje en hebben we al uitvoerig getest. Met de CVT aan een 2.0 benzineboxer gekoppeld kost deze testwagen in Luxury Plus uitvoering € 29.390. Die CVT blijkt met een testgemiddelde van 8,6l/100km relatief zuinig, doet zijn ding discreet en accelereert netjes lineair maar fnuikt wel de sportieve inborst van het boxerblok. Met z'n laag zwaartepunt, symmetrische vierwielaandrijving en onafhankelijk opgehangen wielen blijft de XV wel een erg prettig sturende machine. In wezen is de Subaru een apart ogende, correct geprijsde en functionele SUV die aangenaam en zuinig het asfalt verslindt terwijl hij op het onverhard evenmin door de mand valt ... meer moet dat soms niet zijn. Onze fotospecial kan je hier bekijken.