Zeven plofkussens en overal driepuntsgordels zijn standaard, dat spreekt voor zich. Ook aan ondertusen alom bekende trigrammen is er geen gebrek: ESP, ABS, ASR, BAS krijg je allemaal af-fabriek. Enkel om de achterin ingezetenen alle overlevingskansnen te bieden moet extra worden afgedokt: twee stuks airbags voor achteraan staan € 454 geprijsd in de optielijst. Jammer. Mercedes introduceert nu ook dodehoekwaarschuwing, rijstrookoverschreiding, een automatische parkeerfunctie en een intelligente anticipatie op ongevallen (Pre-Safe), al zijn al die snufjes wel voorbehouden voor wie de moed en duiten heeft om door de optielijst te gaan. Persoonlijk vertrouwen we vooralsnog liefst op onze eigen ogen, zelfs als die door het winsterse weer nog amper door de voorruit kunnen turen. Gelukkig doet het verwarmd sproeiersysteem aan € 139 al heel wat minder pijn in de portemonnee.
Mercedes is wel zo slim om een botspreventie-assistent standaard te monteren, zoals VW ook al deed bij z'n Up!. Een radar houdt ten allen tijde een oogje in het zeil en waarschuwt de bestuurder optisch en akoestisch voor een hindernis, terwijl de remassistent wordt voorbereid op maximale remkracht, om zo kop/staart-aanrijdingen te voorkomen. Het systeem werkt zowel bij lage snelheden in de stad als aan kruissnelheid. Maar het remt, in tegenstelling tot alweer bij die Up, of een Volvo V60 bijvoorbeeld, niet zelf.