Mercedes zegt met de nieuwe B de sandwichvloer alweer vaarwel, waardoor de totale hoogte met 5cm afnam én tegelijk de hoofdruimte met een dikke 8cm toenam. Samen met een puike zichtbaarheid rondom is de ruimtelijke indruk compleet. Al blijft het niet bij een indruk alleen gelukkig. Vooraan is het aangenaam toeven op de goed steunende voorzetels met ronduit schitterende hoofdsteunen, en ook achteraan is er geen reden tot klagen. Als we Mercedes op hun woord mogen geloven, is de B daar immers even ruim als een standaard E of S. De koffer is minimaal 488 liter groot en omdat de achterbank (optioneel aan € 684) over 14cm verschuifbaar is, zwelt het volume al tot maximaal 666 liter zelfs voor je de achterzetels neerklapt. Doe je dat toch, dan zijn een vlakke laadvloer en een beschikbaar volume van 1.545 liter je deel.
Daar waar het lijkt alsof de Duitsers het stuur van de versies met automaat zo druk mogelijk hebben proberen aan te kleden ten voordele van een opgeruimde middentunnel, is het bij deze manuele versie net andersom. Zonder schakelflippers en schakelpook voor de automaat achter de driespaak geprakt, komt het sportieve stuurwiel beter tot zijn recht en is de aanblik op de elegante tellerpartij al heel wat meer uitnodigend. De middentunnel - die ooit wel eens een aandrijfas naar de achterwielen of een setje batterijen zou kunnen huisvesten - is dan weer bijzonder rommelig opgevat. De bekerhouders staan te dicht bij de Comand knop ingeplant, waardoor je vingers gekneld raken als je van het kloekere type koffierecipiënt houdt. De aansluitingen voor de 12V stekker zitten onhandig tussen de schakelpook en de erg diep weggestoken klimaatregeling, waardoor die laatste - als je de 12V stekker benut uiteraard - amper bedienbaar is.
Standaard komt de B op onze markt met naast onder meer klimaatregeling en een lichtassistent, met een bovenop de boordplank vastgelijmd 5,8" scherm dat wat weg heeft van een iPad met gezwollen randen. Hierop toont de Mercedes allerhande nuttige info, Bluetooth connecties en je audiokeuzes. Wil je dat het ding ook navigeert, dan dien je € 872 op te leggen voor het Becker Pilot navigatiesysteem dat erbij hoort. Het systeem voldoet, maar valt totaal niet te vergelijken met het superieure Comand Online systeem. De prijs is met € 3.231 dan ook wel navenant. Denk aan sneller, preciezer, een pak betere geluidsweergave van zowel radio als verschillende andere audiobronnen en een Bluetooth connectie die deze keer wél met onze smartphone wou discussiëren. Al waren we van de audiokwaliteit via Bluetooth dan weer niet bepaald enthousiast, al is enige voorzichtigheid in dat soort zaken uiteraard geboden, als een schuldige moet worden aangeduid.
Omdat Mercedes de nieuwe B nadrukkelijk meer cachet wil geven zonder dat de basisprijs de pan uit mocht swingen, is de optielijst voer voor gefortuneerde shop-a-holics. Voor € 351 heb je recht op zetelverwarming, tenzij je gelijk voor het Exclusief pakket kiest, want dan is dit inbegrepen. In ruil voor € 1.755 monteren de Duitsers dan maar al te graag een hele waslijst aan stijlvolle en prachtig afgewerkte sierelementen in het interieur, waarvan we de erg geslaagde lederen bekleding van zitmeubilair en boordplank als voornaamste elementen onthouden. Dit pakket krijg je wel alleen als je al eerder voor het Sport, dan wel Chroompakket opteerde. Koppelverkoop heet zoiets, en het verklaart mee waarom onze B 200 uiteindelijk € 43.076 moet kosten ...