De compacte monovolume moet zowat het slimste segment zijn dat de automarkt ons de afgelopen twintig jaar heeft geboden. Met de grondoppervlakte van een bescheiden C-segmenter, de binnenruimte van een grotere familiewagen en de hoge zit waar SUV-adepten zo tuk op zijn, is het geen wonder dat een doorsnee gezin haast onbewust in het volumerek wil gaan winkelen. Dat ratio daarbij doorgaans primeert op emotie is een jammerlijk maar perfect aanvaardbaar bijproduct. Door hun specifieke vorm zijn dergelijke wagens doorgaans ongeveer net zo spannend als het wereldkampioenschap curling. Dergelijk argument hoeft geen struikelblok te vormen voor een volumemerk met een laagdrempelige missie ... maar is wel van tel voor een premiumaanbieder zoals Mercedes-Benz.
Als eerste van de Duitse Drie dook de Ster het besproken segment in, al raakte het eerste artillerievuur niet vol het doel. De wetenschap indachtig dat de originele B zijn reden van bestaan niet echt wist te vertellen enerzijds, en het nochtans puike verkoopsresultaat anderzijds, besloten de Duitsers om de nieuwe B wat meer cachet te geven. Daarmee bedoelen ze niet alleen dat de ster op de motorkap wat groter werd ... Generatie twee wordt dynamischer en neemt wat meer afstand van de typische monovolumelook. Daarnaast is hij ook enigszins de opvolger voor de huidige A-Klasse, waarvan binnenkort de opvolger debuteert met een totaal andere stijl. Die laatste gaat immers de Audi A3, BMW 1 en ook de nieuwe Volvo V40 het vuur aan de schenen proberen te leggen. In België valt de B-Klasse te krijgen als B 180 met 122pk benzinemotor voor € 24.926. De B 180 CDI diesel kost minimaal € 26.499. Het is deze eerste die we vandaag de sporen geven.