De nieuwe B wordt langer en breder. Meer precies meet de B voortaan 4,36m bij 1,79m. Wel levert hij zo'n 5cm in de hoogte in en komt de meetlat nu niet hoger dan 1,557mm. Dat komt omdat het merk afstapte van de dubbele vloer, waaronder plaats gereserveerd werd voor eventuele alternatieve aandrijvingen. Met een conventionele bodemplaat zakt dus rijhoogte, terwijl de zitpositie hoger bleef ten opzichte van klassiekere segmentbroeders én de binnenruimte groter werd. Mercedes heeft niet alleen getracht de koets met deskundig gepositioneerde vouwlijnen een dynamischer uiterlijk te geven - het had ook bijzonder veel oog voor de aerodynamica. De B heeft daardoor een spectaculair lage Cx van 0,26 en met eco-pakket wordt dat zelfs 0,24. Voor een compacte monovolume is dat ronduit schitterend. Van het algemeen ontwerp worden we minder lyrisch: in vooraanzicht zit alles nog goed met de ondertussen typerende kijkers en de van een ingewerkte ster voorziene grille. Opzij slagen twee scherpe vouwlijnen erin de spanning te behouden, maar achteraan is er nog maar weinig te beleven.
De kleren maken echter de man: ook Mercedes is niet vies van wat optische opsmuk. De optielijst is lang en de items steevast duur, maar het resultaat mag er weliswaar wel zijn. Voor wie zich graag beperkt tot de suggesties van de chef, raden we aan maar meteen naar de pakketten door te bladeren. Het op onze testwagen gemonteerde Sportpakket kost € 1.029 en roert flink wat dynamisme en stijl in het in- en exterieur. Dat heet dan wat chroom en zwart hier en daar, een verlaagde sportophanging, aangepast lichtmetaal en LED-dagrijlichten als voornaamste bijzonderheden. Ook een Chroom-, Night en Exclusief pakket kunnen soelaas bieden. Ook dat laatste was in onze testwagen overigens van de partij.