Een compacte monovolume kies je in principe natuurlijk niet uitsluitend voor het betere stuurwerk. Maar de tijd dat die instelling betekende dat autobouwers rijdynamiek dan maar meteen helemaal aan de kant konden schuiven, ligt gelukkig al even achter ons. Ten opzichte van de eerste generatie B-klasse was er bovendien nog wel wat werk aan de winkel, dus dat de aanpassingen terzake verregaand zijn, mag niemand verwonderen. De aangedreven voorwielen worden klassiek opgehangen, maar achteraan maakt een multilink het mooie weer. Het geheel rust op het modulaire Energy Space concept. Dat biedt voldoende inbouwruimte voor uiteenlopende alternatieve aandrijftechnieken: hybride, plug-in hybride, elektrisch, brandstofcel ... het moet allemaal kunnen. Op termijn. En de middentunnel verraadt dat dit platform binnenkort nog tal van nieuwe modellen zal dragen: een vierwiel aangedreven BLK, een CLC 4-deurs coupé en wat nog meer. Dankzij het lagere zwaartepunt (-20mm) stuurt de B dan wel erg kort om de bocht, een precisie-instrument is de Mercedes vooralsnog niet geworden. Daarvoor is het elektromechanische stuur te onzeker en de weerstand te artificieel. Rond de rechtuitstand bij snelwegritten ervoeren we het ronde ding zelfs als eerder nerveus en overdreven gevoelig.
De kans is groot dat het Sport pakket vele kopers zal weten te verleiden, omdat het een gezonde en rationele mengeling bevat van leuke dan wel nuttige opties. Maar er hoort ook een waarschuwing bij. De met 15mm verlaagde en van specifieke dempers voorziene sportophanging die erbij hoort, maakt de B ronduit - en vooral nodeloos - hard en is in onze ogen mee verantwoordelijk voor de duidelijk hoorbare rolgeluiden die bij snelwegritten naar boven komen. Je kan evenwel opteren om net dit onderdeel kosteloos in te ruilen voor een comfortophanging. We geven het maar mee.
Alle viercilinders aan de turbo bij Mercedes. De B 180 ontwikkelt 122pk, tegenover 156pk voor de B 200. In het zelfontbranderkamp boeren de Duitsers rustig voort met hun beproefde common rail turbodiesel, al werd de longinhoud van 2,1 naar 1,8 liter teruggebracht. De B 180 CDI levert 109pk en de 200 CDI 136pk. De motoren worden gecombineerd met een handbediende zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, zoals het geval is in onze testwagen. Het € 2.202 kostende apparaat schakelt snel, erg discreet en kiest in zowat alle omstandigheden het juiste verzet. En het haalt ook de het beste uit de 109pk sterke 180 CDI naar boven, want op geen enkel ogenblik zaten we om vermogen verlegen in dagdagelijks verkeer. Het verbruiksgemiddelde ligt met 6,2l/100km weliswaar een eind boven de opgegeven 4,4l/100km, maar gebuisd is het niet. De opgegeven CO2 uitstoot van 115gr/km is ronduit puik. Met de tempomaat netjes op 120km/u ingesteld, komt het verbruik niet boven de vijf liter uit.