Het model is dan wel bijna 5cm lager dan voorheen, toch nam de hoofdruimte binnenin toe. Dat komt zoals reeds vermeld omdat Mercedes afstapt van de sandwichvloer. Daardoor is de zithoogte met maar liefst 86mm afgenomen. De zetels zijn nu ook wat rechter gezet, om meer plaats in de lengte te creëren. De koffer is daardoor minimaal 488 liter groot en omdat de achterbank (optioneel aan € 684) over 14cm verschuifbaar is, zwelt het volume al tot maximaal 666 liter zelfs voor je de achterzetels neerklapt. Doe je dat toch, dan zijn een vlakke laadvloer en een beschikbaar volume van 1.545 liter je deel. Ook het ruimte-aanbod in het passagierscompartiment verrast in positieve zin. De ruimtelijke indruk wordt geholpen door de royale vrije hoofdruimte en de goede zichtbaarheid rondom. De zetels steunen goed en blijven dat doen over langere afstanden. We zijn vooral vol lof over de fenomenale hoofdsteunen, die niet alleen zalig steunen maar ook prima instelbaar blijken, wat de rijhouding helemaal áf maakt.
Omdat onze testwagen is afgewerkt met het Launch pakket - dat in wezen het Sport pakket bundelt met bi-xenons en LED-dagrijverlichting voor een schappelijke(re) prijs - pronkt voor je neus een lederen sportstuur met contrasterende witte stiksels. Best aardig allemaal, maar het ding staat daar niet echt op zijn plaats. De rest van de boordplank is eerder elegant en zelfs wat speels uitgewerkt dan sportief. Hetzelfde geldt voor de schakelflippers die bij de automaat met dubbele koppeling komen: na een initiële ontdekkingsfase die hooguit enkele uren duurt, is de lol er wel zo'n beetje af in dit type wagen en kom je daar bijgevolg naderhand nooit meer aan. En dus zitten ze danig in de weg, temeer daar Mercedes tegenwoordig ook de schakelpook van hun automaten achter het stuur wegmoffelt. En het hendeltje voor de snelheidsbegrenzer hoort daar traditioneel al langer thuis. Een drukke bedoening is het dus achter het steuer, maar de middentunnel is door die samenhokking rond de naaf wel aangenaam ruim en sober.
Standaard komt de B op onze markt met naast onder meer klimaatregeling en een lichtassistent, ook met een bovenop de boordplank vastgelijmd 5,8" scherm dat wat weg heeft van een iPad met gezwollen randen. Hierop toont de Mercedes allerhande nuttige info, Bluetooth connecties en je audiokeuzes. Wil je dat het ding ook navigeert, dan dien je € 872 op te leggen voor het Becker Pilot navigatiesysteem dat erbij hoort. Het systeem voldoet, maar valt totaal niet te vergelijken met het superieure en eveneens verkrijgbare Comand Online systeem. De prijs is met € 3.231 dan ook wel navenant. Voor een achteruitrijcamera moet je dan nog eens € 351 bijleggen.