Heel lang geleden, toen nog maar een insignificant percentage van de Belgen het voorrecht van een eigen auto genoot en 's lands wegen ... mja, zowat in dezelfde staat moeten verkeerd hebben als vandaag, was kiezen welke auto je moest kopen nog niet zo'n gedoe. Wie vandaag een geschikte gezinswagen wil vinden in het aanbod, wensen we bij deze een stevige portie doorzettingsvermogen toe. Want eenvoudiger zijn de zaken er niet op geworden. Het aantal merken dat naar je gunsten dingt is groot en de wildgroei aan (tussen)segmenten vergemakkelijkt de zoektocht allerminst.
Eén van de autobouwers die schuldig bevonden wordt aan die immer uitdijende autocornucopia is Mercedes-Benz. De Duitsers spuien sneller nieuwe segmenten dan hun schaduw en doen dat quasi ongestraft. Omdat ze doorgaans steengoede producten afleveren natuurlijk, maar ook en vooral omdat op de hoogste treden van de voedselpiramide het nut van deze of gene wagen al eens wat minder in vraag mag worden gesteld. Heel anders gaat het eraan toe in het drukbevolkte C-segment, waar compacte monovolumes net wel op de laatste rationele letter worden afgerekend. In 2005 deed Mercedes met z'n B klasse wat Audi en BMW tot op heden nog niet hebben aangedurft: het ging zich moeien in de strijd. Hoewel "die grote van de A-tweeling" niet iedereen kon overtuigen van zijn adellijke afkomst, kaapte hij toch maar mooi een dikke tien procent van het marktaandeel weg. Meer nog, meer dan één op vijf verkochte Mercedes-Benz is tegenwoordig een B. Om maar te schetsen hoe belangrijk dit model voor de constructeur is geworden.
Terwijl de A-klasse het éénvolumeprincipe vaarwel zegt en zijn pijlen voortaan richt op hatchbacks als de Audi A3, BMW 1 en Volvo's nakende V40, blijft de B wel bij de leest. Al verandert zowat alles, zodat we vandaag van de tweede generatie mogen spreken. In België valt de B-Klasse te krijgen als B 180 met 122pk benzinemotor voor € 24.926. De B 180 CDI diesel kost minimaal € 26.499. Het is deze laatste die we vandaag de sporen geven.