Terwijl 's lands wegen smaller worden en de open ruimtes schaarser, blijven auto's tot nader order nog doodleuk in alle richtingen uitzetten. De B is voortaan 4.359mm lang, 1.557mm hoog en 1.786mm breed. Dat betekent dat ook Mercedes' nieuwe monovolumer in de plus gaat, behalve wat de totale hoogte betreft want die slinkt met zo'n 5cm. Dat komt omdat het merk afstapte van de dubbele vloer, waaronder plaats werd voorbehouden voor alternatieve aandrijvingen. Het levert een lagere rijhoogte op, met behoud van een nog steeds relatief hoge zitpositie én een toename van de binnenruimte. Mercedes heeft niet alleen getracht de koets met deskundig gepositioneerde vouwlijnen een dynamischer uiterlijk te geven - het had ook bijzonder veel oog voor de aerodynamica. De B heeft daardoor een spectaculair lage Cx van 0,26 en met eco-pakket wordt dat zelfs 0,24. Voor een compacte monovolume is dat ronduit schitterend. Tegenover zijn voorganger is de typische look van een rationele monovolumer ietwat vervaagd en schemert een meer dynamische en standingvolle verschijning door.
In vooraanzicht is elke merkverwarring uitgesloten. De kenmerkende lichtblokken met ingewerkte LED dagrijlichten en het steevast ingewerkte logo in de imposante grille doen denken aan de huidige C-klasse. Van opzij bekeken eisen twee scherpe vouwlijnen alle aandacht op, die het dynamisme van de nieuwboren alleskunner nog wat verder onderstrepen. Stijgen we meer naar achteren en naar boven, dan wordt het allemaal wat minder frivool. De saaie dakpartij en C-stijl en de erg rechte achterklep zorgen ervoor dat de "busjeslook" toch niet helemaal is uitgegomt. Niet getreurd echter: dit is een Duitser dus is er altijd nog redding mogelijk vanuit de optielijst. Met passend lichtmetaal en een chroomstripje hier en daar hoef je je met de B in geen enkel gezelschap te schamen. Al loopt de kostprijs dan wel gauw op.