Er is een nieuwe 911. De zevende generatie is dat. Het model werd voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt en beleefde z'n Belgische publieksdebuut op het Autosalon van Brussel dat tijdens de eerste dagen van dit jaar de deuren opende. Hij is er in eerste in als Coupé en Cabriolet met tweewielaandrijving en twee motorenopties: Carrera en Carrera S. De eerste puurt 350pk uit een 3,4l boxer terwijl de tweede 400pk perst uit een 3,8l met dezelfde configuratie. En dat is natuurlijk maar het begin van wat alweer een schier eindeloze lijst 911-variaties wordt.
De instapper, als je daarover al kan spreken, staat in de prijslijst vanaf € 90.750. De sportievere variant die wij hier aan de tand voelen heeft een instapprijs van € 105.391. Een versie met klapdak (tegenwoordig met drie lichtmetalen panelen die met stof zijn overtrokken) kost je telkens zo'n e 13.000 extra. Voor die prijs hoef je er overigens niet van uit te gaan dat je 911 diep in de uitrusting zit. Op de optielijst van ons testexemplaar prijken onder meer vloertapijten, verwarmde voorzetels, cruise-control en parkeersensoren. Allemaal items die wat ons betreft op elk exemplaar gemonteerd mogen worden.
Andere opties (we beperken ons even tot de duurste) zijn een navigatiesysteem (€ 3.509), elektrisch verstelbare sportzetels (€ 3630), een Chrone Plus Sportpakket (€ 2.238,50) en een elektrisch schuif- en kanteldak (€ 1.875,50). De handbediende zevenbak (!!) voor een automaat met acht versnellingen en twee koppelingen inruilen kost daarentegen slechts € 3.908,30. In vergelijking met de rest van de opties is dat best goedkoop. Met nog een handvol kleinere extra's (als een achterruitwisser) tikt het exemplaar in de foto's af op € 135.822,50.