Hoewel de nieuwe generatie al dateert van 2006 en hij nog veel uiterlijke gelijkenissen met het oermodel vertoont, zijn de rijkwaliteiten er stukken op vooruit gegaan. Hij is in alle richtingen gegroeid en Audi maakte voor de eerste keer gebruik van van een nieuw space frame dat voor het leeuwedeel uit aluminium bestaat - met de grootste last achterin om de gewichtsverdeling te verbeteren. Toch wordt er nog 1.490kg meegesleurd, onder andere door de zware vierwielaandrijving en -dieselkrachtbron. Diezelfde vermogensverdeling zorgt dan wel weer voor een uitgekiend weggedrag en uitstekende grip bij nat wegdek. De 350Nm koppel blijft maximaal benutbaar tussen 1.750 en 2.500tpm en doet de TT vliegen op de betere B-wegen. Of misschien is zweven een beter woord, want de sensatiemeter blijft onderin bengelen. De auto reageert precies en direct, maar ook net licht genoeg om overmoedig te worden. Eens op dreef klinkt de mazoutstoker bijna als een benzinemotor en er is voldoende stuwkracht aanwezig, maar de 'beleving' is er niet echt. Elektronische rijhulpsystemen werken vaak overheersend en ondanks de strakke afstelling blijft het rustig aan boord, zakelijk zelfs. Maar misschien wenst de klant dat ook.
Volgend punt zijn de meedraaiende schakelflippers, want gebruiken doen we ze eigenlijk zo goed als nooit. Simpelweg omdat de automatische bak z'n werk naar behoren doet (al richt hij zich eerder op de gezapige chauffeur) en vanwege het dieselkarakter, waarbij er bovenaan de toerenladder amper iets te rapen valt. De 2.0 TSI biedt evenveel koppel (tot 4.200tpm) voorhanden en kan doortrekken tot 6.000tpm (in plaats van 4.200tpm) om dan van een 211pk-vermogenspiek te profiteren. En net daarin schuilt het plezier van het schakelen.
Voor de spurt naar 100km/u maakt het niets uit: deze TT speelt het (op papier) in 7,5 seconden klaar, zelfs een tiende sneller dan de manuele zesbak. De topsnelheid bedraagt 224km/u en buiten de Autobahn zien we geen enkele locatie geschikt om die proef op de som te nemen.
Het verbruik houden we wel in de gaten. Onze Audi lust elke 100 kilometer 7 à 8 liter diesel en dat valt in wezen best mee - al strookt het niet met de opgegeven 5,5l/100km. Hij doet het vanzelfsprekend wel beter dan z'n benzinebroer, die naast een hoger verbruik ook meer CO2 de lucht in blaast: 169 tegenover de 144g/km. Al kijken we misschien toch een beetje naast de kwestie, want we vergeten bijna dat die toerenvreter 41pk meer kan overbrengen dan onze testwagen. En meer plezier allicht.