Voor wie het altijd al heeft willen weten: TT staat voor Tourist Trophy, een bekende motorfietsenrace die sinds 1907 op het eiland Man gehouden wordt. Audi haalde de mosterd bij de NSU TT uit 1967, een evolutie van de 1000 TT uit 1965, die op zijn beurt op de minder straffe 1000 gebaseerd was en eerder als Prinz door het leven ging. Ziezo.
Op het moment dat de eerste Audi met het bekende achtervoegsel in onze al wat oudere lijst van betaalbare sportwagens terechtkwam, gingen er meteen enkele vingers de lucht in. En misschien niet onterecht, want een echte bochtenvreter kon je hem niet noemen. Wat zeggen we, het was een dikkertje met voorwielaandrijving die ESP nodig had om de boel stabiel te houden. Net als een spoilertje op de achterklep, want de eerste exemplaren hadden zo'n beetje de neiging om achterstevoren te eindigen bij een onberekende draaibeweging - wat voor alle duidelijkheid niet de bedoeling was. Audi loste het probleem dus min of meer op en smeet er een reeks benzinemotoren, een quattro en een cabrio tegenaan. Het sprookje van de 'auto die niet verouderde' hield zeven jaar aan, om plaats te maken voor een nieuwere en vooral betere versie.
In 2006 was het tijd voor TT numer twee, deze keer dus voorzien van degelijke rij-eigenschappen en sinds kort ook met een dieselmotor. Dat is op zich niet zo verwonderlijk want het doelpubliek lust die snelle diesels wel, of vooral de kleinere dorst die erbij gepaard gaat. Onze 2.0 TDI levert 170pk en 350Nm koppel via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling - en jawel, we kunnen schakelen met peddels achter het stuur.
De Audi die we hier bespreken is in z'n standaardtrim te koop voor € 39.740, met een manuele zesbak zakt de prijs naar € 37.340. Ons rijkelijk uitgedoste exemplaar kost in totaal € 55.086, niet erg verrassend gezien de vele opties. En omdat hij Audi heet natuurlijk. Voor wie dat allemaal een beetje te veel van het goede is, kan zich vanaf € 31.510 uit de slag trekken in een voorwielaangedreven coupé met de bekende 1.8 TSI onder de kap, goed voor 160pk. Er staat (voorlopig) één diesel in de lijst, leverbaar met een manuele bak of automaat maar telkens vierwielaangedreven. Cabrioversies starten vanaf € 32.660 en lopen op tot € 41.710, als je niet in het S- of RS-gamma gaat loeren tenminste.