Draai of keer het zoals je wil, de eerste TT stond marketinggewijs lichtjaren voor op de concurrentie en het dramatische, bijna perfecte ontwerp bombardeerde de opgepoetste VW Golf naar een ongekende cultstatus. Vraag dat maar aan de beheerders van Autoworld, die een eerste generatiemodel op de bovenverdieping hebben staan. TT is Kunst.
Ooh's en Aah's krijgen onze oren niet te verwerken terwijl we langs de terrasjes flaneren, daarvoor komen we ettelijke jaren te laat. Maar het blijft een model op zich, dat er ondanks een toenemende trend van kopieergedrag niet aan denkt om zich mee in de kudde te smijten. En waarom zou hij ook? De voorste lichtunits kunnen wat ons betreft nog een generatie mee en tegen de lijn kunnen we ook niets verzinnen. Dat de jaren van dementie nog even op zich laten wachten mag je dus gerust als goed nieuws bestempelen. Al maken we toch een kanttekening of twee.
Onze TT komt vanuit bepaalde perspectieven plomp over, wat we kunnen toeschrijven aan het sportpakket (€ 1.996) in combinatie met de relatief korte en brede koets. De voorpartij mag toch stilaan een beetje subtieler gaan ogen en de uitgesmeerde achterlichten geven de TT een gedrongen profiel, zeker in deze uitvoering. Voor alle duidelijkheid, ons relaas bestaat grotendeels uit detailkritiek; Er zijn tenslotte maar weinig auto's die dezelfde visuele impact veroorzaken.
De lakkleur heet gletsjerwit en we hadden zelf geen betere naam kunnen verzinnen. Een TT met sportkit kan moeilijk op goedkope slofjes door het leven gaan, dus werden tienspaaks 18" wielen (€ 2.819) gemonteerd. Daarnaast noteren we adaptieve xenonkoplampen en LED-dagrijlichten (€ 1.512), net als metaalkleur, inklapbare buitenspiegels, parkeerhulp achteraan en een volumetrisch en perimetrisch alarm - de inhoud van het Dynamic Pack en € 1.650 waard. Een greep uit het aanbod.