Audi TT 2.0 TDI Quattro S-Tronic Conclusie

Audi TT 2.0 TDI Quattro S-Tronic
Bekijk 35 foto's
Door: AUTO55 18-05-2012

Net als de A1 Sportback die onlangs onze revue passeerde, werd ook deze Audi in een spierwit sportkleedje gehesen, met benadrukte bumpers en meer van dat fraais. De A1 werd er mooier door en de TT iets te dik naar onze mening, maar het blijft een spectaculair ogende auto.

Toen de Audi TT of Tourist Trophy voor het eerst werd voorgesteld, was het alsof de eeuwige perfectie was bereikt; Al had de kleine coupé op basis van een Volkswagen-chassis niet de rijkwaliteiten die zijn vooruitstrevende ontwerp deed vermoeden. In 2006 kwam er een nieuwe TT uit de mouw, visueel verwant met z'n voorganger en ditmaal met een gloednieuw kader dat voor het grootste deel uit aluminium bestond. Het gaf de TT een betere gewichtsverdeling en remkracht, en bijgevolg ook een snediger weggedrag. Bovendien komt er vanaf 120km/u een achterspoiler piepen die de neerwaartse druk stimuleert.

Onder invloed van hoge brandstofprijzen en milieunormen staat er sinds kort ook een 2.0 TDI in de rangen. De vierpitter levert 170pk aan 4.200tpm en 350Nm koppel tussen 1.750 en 2.500tpm en al die kracht wordt via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling naar de vier wielen geleid. Hij biedt tonnen grip bij nat en droog wegdek, de besturing is strak en nauwkeurig en het stuurwiel vergt weinig inspanning van de bestuurder - met als nadeel dat de communicatie met het wegdek toch enigzins vervaagt.

Het dieselgeluid werkt niet op de zenuwen en de koets is sportief afgeveerd, maar toch is er weinig spanning aan boord. Snel kunnen we er in ieder geval wel mee gaan: in 7,5 tellen naar 100km/u, en als de wind meezit klokt de naald af op 224km/u. Het verbruik en de CO2-uitstoot beperken zich in principe tot een gemiddelde van respectievelijk 5,5l/100km en 144g/km. Van dat tweede hebben we geen weet, maar onze TT lust gemakkelijk 2 litertjes meer.

De Audi die we hier bespreken is in z'n standaardtrim te koop voor € 39.740 - met een manuele zesbak gaat hij voor € 37.340 de deur uit. Ons rijkelijk uitgedoste exemplaar kost in totaal € 55.086, niet erg verrassend gezien de vele opties. En omdat hij Audi heet natuurlijk. Voor wie dat allemaal een beetje te veel van het goede is, kan zich vanaf € 31.510 uit de slag trekken in een voorwielaangedreven coupé met de bekende 1.8 TSI onder de kap, goed voor 160pk. Er staat (voorlopig) één diesel in de lijst, leverbaar met een manuele bak of automaat maar telkens vierwielaangedreven. Cabrioversies starten vanaf € 32.660 en lopen op tot € 41.710, als je niet in het S- of RS-gamma gaat loeren tenminste.

Geef commentaar
comments by Disqus