Alejandro Mesonero Romanos, in 1968 in Madrid geboren, volgde onze getalenteerde - zeg maar super begaafde - landgenoot Luc Donckerwolke op als chief designer bij Seat, die het tot 'head of advanced design' voor het VW Concern schopte en naar alle waarschijnlijkheid Walter da Silva zal opvolgen als chief design boven alle merken die binnen het concern zijn opgenomen. Na zijn carrièrestop bij niemand minder dan Lamborghini, kreeg Luc Donckerwolke Seat als volgende halte voorgeschoteld vanuit het hoogste management in Wolfsburg. Zelf vonden we dat niet meteen een carrièrewending om vrolijk van te worden, maar Luc Donckerwolke zag er eens temeer een boeiende uitdaging in om Seat een gezicht te geven - hij reanimeerde ooit Skoda voor wat het design betreft en hielp het merk mee op het respectabele niveau waar het zich vandaag bevindt - en zijn invloed zit zeker ook in deze nieuwste Ibiza ingebakken. Alejandro Mesonero Romanos had er alleszins geen moeite mee om het design van de Seat Ibiza aan te prijzen. Tegenover zijn voorganger kreeg hij een nieuwe snoet, met karakteristieke middellijn (plooi) in de motorkap, een nieuwe trapeziumvormig radiatorrosster en uiteraard ook nieuwe ogen als nadrukkelijk bepalend karakterelement voor de uitstraling van elke auto. Voor een hedendaagse auto betekent dat ook onvermijdelijk dat er LED-dagrijlichten aan te pas komen. Seat integreerde ze in de koplampblokken, waar ze een soort L-vorm laten oplichten aan de buitenrand van de lichtblokken. Enige gelijkenis met de typische Audi-lichtsignatuur is allicht niet toevallig... al neemt deze bij de nieuwste modellen met de vier ringen alweer andere vormen aan, om bijna de volledige omtrek van de lichtblokken te omschrijven.
De L-vorm van de LED-dagrijlichten keert ook terug in de achterlichtblokken. Velgen zijn een ander populair designelement om de herkenbaarheid en aantrekkingskracht van een auto te versterken. Seat stelt voor de jongste Ibiza-generatie liefst acht nieuwe velgcreaties voor! Tegenover zijn voorganger groeit de nieuwste Ibiza exact 9 mm als gevolg van de nieuwe frontpartij. De wielbasis en hoogte blijven ongewijzigd. De Ibiza is er als 3-deurs SC, 5-deurs en 5-deurs ST Kombi.