De Seat Ibiza werd in 1981 boven de doopvont gehouden en er werden sindsdien 4,650 miljoen stuks van verkocht. Het model spreekt gemiddeld een zeer jong publiek aan. In België is de Ibiza goed voor 61% van de Seat-verkoop. In 2011 opteerde 85% van de Belgische kopers voor ene diesel, maar sinds begin dit jaar is het dieselaandeel teruggevallen tot 60%.
Voor Seat is de Ibiza het sleutelmodel dat het merk-DNA moet uitdragen. Dat DNA versmelt zuiderse emotionaliteit met de ernst van beproefde Duitse technologie, wat wordt uitgedrukt met de slogan 'Enjoyneering'. Seat behoort tenslotte sinds 1986 tot het machtige VW Concern, dat in 1986 51% aandeel verwierf, een jaar later 75% en sinds 1990 voor 99,99% eigenaar is van de tent. Dat maakt dat Seat beroep kan doen op de knowhow en het immense arsenaal technische organen die ook voor Skoda en VW ter beschikking staan. Nochtans heeft Seat nooit het succes kunnen evenaren van Skoda, dat veel recenter in het VW Concern werd opgenomen. Seat trekt zelfs onomwonden de kaart van prijzenkampioen, een rol die tot voor kort nog eerder aan Skoda werd toebedeeld. De Seat Ibiza verschijnt in drie koetswerkvormen: de SC 3-deurs sportcoupé, een 5-deurs en ST 5-deurs combi. Elke koetswerkvariant is leverbaar in vier uitrustingsniveaus: Entry, Reference, Style en een sportief getinte FR met sportonderstel.
Wat de concurrentie betreft is die in eerste instantie te zoeken binnen het VW Concern zelf, meer bepaald bij Skoda, waar de Fabia wacht, die weliswaar 52 mm korter uitvalt, maar op 4 mm na dezelfde wielbasis heeft. De instapversie kost 11.600 euro t.o.v. 10.960 voor de Seat Ibiza met identieke motor. Ford biedt zijn Fiesta 3-deurs 1.2 Ambiente tegen 12.350 euro aan en bij Opel willen ze graag 14.200 euro ontvangen voor een Corsa 1.2 Enjoy. Citroën gooit de C3 in de ring tegen 12.975 euro voor de 1.1 Attraction (60 pk) en uiteraard wacht bij Renault de Clio om het laken naar zich toe te trekken. De gloednieuwe Peugeot 208 3-deurs begint bij 12.980 euro, maar zijn 1.2 benzinemotor is dan wel 82 pk rijk. Gezien Seat sterk op budgetbewuste kopers mikt, mogen we zeker niet vergeten rond te kijken bij Kia, Hyundai en waarom ook niet bij Dacia.
De Ibiza die wij aan de tand konden voelen was meteen de krachtigste en sportiefste uit het breed gespreide gamma: de ST Kombi FR. Het is een aantrekkelijke combinatie van no-nonsens functionaliteit waar de brave huisvader zijn voordeel mee doet, en een sportieve inborst waarmee pa de teugels kan vieren als niemand hem op de vingers kijkt. Jammer dat de wagen soms wat moeite heeft om zijn vermogen op het wegdek te zetten wanneer de grip wat minder is. Ook de DSG 7 blijkt niet helemaal in harmonie met het motorpotentieel, wat zich echter laat corrigeren door zelf het beheer van de schakelverhoudingen over te nemen. De nieuwe Ibiza wordt als eerste met de slogan 'Enjoyneering' de wereld ingestuurd, een slogan die de merkidentiteit sterker wil uitdragen. Laat dat nu precies de zwakke plek zijn waar het Spaanse Seat mee worstelt.