61% van de structuur van de CX-5 is staal met een hoge treksterkte. Dat is niet alleen goed nieuws voor de rijeigenschappen, maar ook voor de inzittenden. Die zitten immers in een stevige cocon. Uiteraard ben je dan nog aan alle zijden omgeven door plofkussens. De gebruikelijke collectie van zes stuks (frontale, laterale en gordijnairbags). Driepuntsgordels zijn er ook overal, met voorspanners en spankrachtbegrenzers voor de exemplaren aan de individuele zetels. Die voorzetels hebben overigens ook een anti-whiplash-ontwerp. De achterbank beschikt dan weer over versterkte bevestigingspunten (bij een ongeval wil je je natuurlijk geen zorgen willen maken over los vliegend zitmeubilair) en scharnieren en heeft eveneens Isofix bevestigingspunten.
ABS en stabiliteitscontrole van de laatste generatie (jaja, met noodremhulp, remkrachtverdeler...) is er uiteraard ook. Maar Mazda trekt nog een wit konijn uit de hoed. Het rust de CX-5 ook uit met ‘Smart City Brake Support'. Dat systeem gebruikt een infraroodsensor om voorliggers in de gaten te houden en kan desnoods zelf remmen. Het kijkt echter slechts 6 meter vooruit. Onheil helemaal vermijden kan het dus pas tot 15km/u, maar tot 30km/u maakt het in de impact een behoorlijk verschil. Boven 65km/u vinden we dan weer rijstrookhulp. Dat detecteert wanneer de bestuurder per ongeluk van z'n rijvak afwijkt en stuurt dan een geluid door de luidspreker aan de zijde waar de lijn wordt overschreden.