Skyactiv, dat is tegenwoordig het toverwoord bij Mazda. De relatief kleine autobouwer - zowat 1 miljoen wagens op jaarbasis- slaat niet meteen de (dure) weg van de hybridetechnologie in om het verbruik te beperken. Ze optimaliseren wat er al is. En het bedrijf gaat daar ver in. Onder meest in het oog springende vondsten zijn een onderstel met hoger opgestelde achterste scharnierpunten voor de ophanging en een diesel- en benzinemotor die dezelfde compressieratio gebruiken. Het eerste zorgt ervoor dat de koets stabieler blijft zonder dat er dikkere stabilisatorstangen moeten gemonteerd worden, en dat komt dan weer het comfort ten goede. Het tweede is een regelrechte krachttoer die vooral een schonere uitlaat tot gevolg heeft. Zo moet Mazda geen dure filters in de uitlaatlijn van de CX-5 diesel monteren om aan de huidige emissienormen te voldoen. Als enige.
De diesel wordt door ons aan de tand gevoeld in z'n variant met 150pk en 380Nm. Dat is nota bene de instapper. Met voorwielaandrijving en een handbediende zesbak. Die laatste valt overigens op door z'n opvallend korte schakelwegen. Een beetje zoals in de MX-5 en dat is een compliment. Combineer dat met het direct bekrachtigde (2,7 omwentelingen van nok tot nok), maar niet nerveuze, kleine stuurtje en je hebt ingrediënten die de basis vormen voor een sportief rijgevoel. De 9,4 tellen die de motor nodig heeft om de 1,5 ton zware SUV voort te stuwen voldoen net om de illusie in stand te houden. Het verbruik is een meevaller. Op papier tenminste, want daar volstaat 4,6l/100km, wat met amper 119gr/km CO2 overeen komt. Tijdens onze testsessie verdween 2 liter extra uit de tank maar we zijn ervan overtuigd dat het met minder ook lukt.