Nieuwe SUVs die schieten dezer dagen als paddenstoelen uit de grond. Deze maand alleen al zullen we u drie nieuwe modellen serveren. Dat de autobouwers zich dezer dagen allemaal in het segment willen manifesteren mag ook niet verbazen. De afgelopen zes jaar is het verkoopsvolume van de kleine jongens onder de SUV verdubbeld. En het is niet eens de enige reden. Zo'n SUV heeft al lang niet meer de capaciteiten van de terreinwagen, kost dus nauwelijks meer om te bouwen, maar het publiek telt voor z'n hoge rijhouding en stoer uiterlijk wel graag wat extra euro's neer.
Bij Mazda is het al van de Tribute geleden dat er nog een SUV in de catalogus stond. Die was echter weinig memorabel, leunde voor z'n ingewanden sterk op de alliantie die het bedrijf destijds met Ford had, en kon bezwaarlijk innovatief genoemd worden. De nieuwe CX-5 moet voor zichzelf wel een plaats in de geschiedenisboeken veroveren. Die schrijft voor zich de eerste pagina uit een nieuw hoofdstuk voor het bedrijf, met een nieuwe designrichting en een hoop technische innovaties onder de Skyactiv-noemer.
Het gamma dan - dat bestaat uit de 2,2l dieselversie die zich omwille van z'n beperkte CO2-uitstoot bij de winnaars van de nieuwe Vlaamse BIV-regeling voor particulieren mag rekenen. Die is er in twee vermogensversies, met 150 en 175pk, met voor- of vierwielaandrijving en zowel met een automaat of een handbak. De benzinevariant heeft twee deciliter minder inhoud, volgt hetzelfde configuratiepatroon en wekt 165pk op (160 in het geval van de vierwielaandrijver).
In de prijslijst vinden we in opgaande lijn de uitrustingsversies Challenge, Active en Sport. Wat we daar echter vooral van onthouden is dat een manuele airco, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel en elektrisch bediende ruiten rondom al standaard zijn. De benzine is er al vanaf € 23.990 terwijl € 26.490 de instapprijs voor een dieselversie is.