Mazda heeft een heel nieuwe designtaal uitgewerkt. Die heet Kodo, was al op tal van studiemodellen te zien, en z'n ‘essentie van beweging'-filosofie dicteert nu eindelijk het lijnenspel van een productieversie. Kracht en spanning zijn de kernwoorden en als je het Mazda vraagt ziet de CX-5 er zelfs bij stilstand uit als een jachtluipaard dat z'n prooi besluipt. In meer rationele termen kunnen we stellen dat de SUV een oppervlakte van 4,55 bij 1,84m inneemt. De overhang bedraagt zowel voor- als achteraan minder dan een meter en terwijl de daklijn tot 1,71m reikt, bedraagt de bodemvrijheid ook steeds 21cm en dat moet zowat een record zijn uit het segment. Je zou er bijna de indruk van krijgen dat ruig doen op onverhard tot de mogelijkheden behoort.
Voor zowel de koets als het onderstel dat zich eronder verschuilt, is meer staal van hoge kwaliteit gebruikt dan voorheen. Het is tegelijk sterker en lichter, terwijl in z'n structuur ook een vernieuwde ophanging past met hoger geplaatste scharnierpunten. Die zorgen ervoor dat de rolneigingen beperkt worden zonder dat daarom erg dikke (comfortbeperkende) stabilisatorstangen geplaatst moeten worden.