Een 1.6 TDI in een Audi lepelen, die via een manuele vijfbak amper 90pk naar de voorwielen stuurt, leek tot voor kort een beetje achterhaald. Maar de prijzen aan de pomp stijgen nu eenmaal en de verkeersbelasting laat zich tegenwoordig op een ‘milieuvriendelijke' manier berekenen. De kleine turbodiesel biedt een doekje voor het bloeden: een normverbruik van 3,8l/100km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 99g/km, mede mogelijk gemaakt door energierecuperatie, elektrohydraulische stuurbekrachtiging, start/stop en een gewicht dat de pan nog niet uitswingt (1.235kg - 25kg meer dan de driedeurs). In dit geval is hij iets dorstiger dan opgegeven, al blijft het met 5,1l/100km netjes binnen de perken. Onze collega deed het een poos geleden nog beter door amper 4,8l/100km te noteren in een A1 met dezelfde aandrijving.
Een mooi voorbeeld van Duitse degelijkheid is het wel; De schakelwegen liggen goed gespreid en de opbouw verloopt lineair zoals bij een benzinemotor. Hernemen vraagt weinig moeite - 230Nm koppel blijft volledig ter beschikking tussen 1.500 en 2.500tpm. Het gebrek aan pk's resulteert uiteraard in een ingetogen topsnelheid (182km/u) en vanuit stilstand bereiken we 100km/u in 11,6 seconden - 0,2 eenheden trager dan de gelijkgestemde driedeurs.
Zoals je ziet loopt deze Audi mooi mee in het bedrijfsprogramma. Hij blinkt uit in degelijkheid, kan rijkelijk worden aangekleed en is bovendien goed geïsoleerd - een luxe op snelwegen. En daar schuilt een klein gevaar, want de A1 is misschien wel té goed. Het rijgedrag is erg neutraal en van sportiviteit kunnen we moeilijk spreken, ook al staat de S-line met een stijvere afstelling te koop. Vooraan werden McPhersons geïnstalleerd en achteraan voldoet een as met gecombineerde draagarmen en geleidingsdragers. De elektronica doet de rest en dan hebben we alles verklapt. Nooit moet je vechten om hem in het gareel te houden, rechtdoor is rechtdoor en bochten worden genomen met de steriliteit van een scalpel. We raken maar moeilijk betrokken bij de geleverde prestaties en doen meer aan ‘observatie' dan bediening. Kortom: de A1 biedt een veilig en berekend, maar weinig uitdagend weggedrag - weliswaar gecombineerd met lage verbruiks- en uitstootcijfers.