Dit oogt, voelt en ruikt als een echte Audi. Een beetje zoals die kleine winkels waar ze bijna uitsluitend dure sportschoenen verkopen. Ergonomisch zit het allemaal snor; De 12V-aansluiting zit wel diep weggestoken, maar dat gebruik je in principe niet tijdens het rijden. Het multifunctionele sportstuur is gemonteerd op een in de hoogte en de diepte verstelbare stuurkolom, ligt prima in de hand maar staat vrij schuin opgesteld. Het maakt deel uit van het Inspiration Plus-pakket (€ 3.750), net als metaalkleur, een uitstekend navigatiesysteem met SD-kaart en radio Concert, parkeersensoren achteraan, elektronische klimaatregeling, een licht- en regensensor en een voorruit met verduisterde band.
De lederen kuipjes omhullen het lichaam prima, en mits een beetje schuifwerk vergaren we snel een goeie zitpositie. Het meubilair vooraan behoort tot het S-interieurpakket (€ 2.021) en kan op commando worden verwarmd (€ 351). In het donker licht de cabine rood op, zoals we gewoon zijn in een Audi, maar ondanks de zakelijke uitstraling krijgt de auto ook binnenin een schattiger etiket opgeplakt. En dat is niet eens zo erg - kwestie van de doelgroep te vergroten. Een doelgroep die zich er wel van moet vergewissen dat die twee portieren geen bijkomende ruimte creëren.
Achterin blijft het vooralsnog krap zetelen: er is plaats voor twee personen, die niet te veel hoofdruimte moeten verwachten. Dat geldt trouwens ook voor de opslagmogelijkheden; De koffer kan slechts 270 liter verdragen, 20 liter meer dan de kleinere VW Up en een inhoud die vooral door de bodemplaat wordt beperkt. De achterbank kan weliswaar worden neergelegd (40/60) maar dan komt hij er zelfs nog slechter uit dan z'n neefje. De A1 scoort dan weer wel met heldere audio en een uitstekende geluidsisolatie, klaar om de neveneffecten van de zelfontbrander te verdoezelen.