De A1 Sportback is een feit en ziet er naar onze smaak beter uit dan het origineel. Hij probeert z'n extra deuren niet te camoufleren en dat getuigt van zelfzekerheid - de hendels zijn duidelijk in zicht, net als die noodzakelijke stijl achteraan. Audi ging de sportieve break-toer op, maar dan in microformaat. En het staat ‘m wel; De A1 kreeg een volwassen tintje en wordt al sneller met een A3 verward, hoewel hij even lang is als de driedeurs A1 (3,95m - 25cm langer dan de Mini Cooper!) en ze dezelfde wielbasis delen (2,47m). Hij valt wel 6mm hoger en breder uit, en het dak meet ook nog eens 8cm langer. Maar er is meer; Om de extra portieren er tussen te krijgen heeft men de B-stijl meer dan voren geplaatst, de voordeur maar liefst 24cm ingekort en de achterruit rechter gezet.
Biedt deze versie een meerwaarde aan het segment? Ja, zegt Audi, en we het zijn het ditmaal met ze eens. Nog steeds niet over de (totaal)prijs, laten we daar duidelijk over zijn, maar wel wat het concept betreft. De Sportback beschikt over kleinere portieren dan we gewoon zijn, waardoor die minder ver hoeven uit te zwaaien en de ze kans op ‘botsingen' verkleinen. Achterin plaatsnemen is nu een pak eenvoudiger geworden, al is het nog steeds geen aanrader als je een lange rit voor de boeg hebt. Hoe dan ook, tot voor de komst van de A3 Sportback waren het de looks die een koper weerhield om een zichzelf een hatchback+ cadeau te doen. En nu de A1 op dat elan verder gaat, staan de deuren van de Audi-garages opnieuw wagenwijd open.
Wij zijn op weg met een S-line. Vrij vertaald: een sportieve make-over zonder vermogenswinst en één van de mogelijkheden om je A1 op te vrolijken. Bij de Sportback kan het volledige dak in een kleur naar keuze worden gespoten -in plaats van enkel de dakbogen, zoals bij de driedeurs het geval is- en dergelijke fantasietjes dragen bij aan het budget. Nochtans koopt bijna niemand een standaard A1... Het zit zo: hoewel de basisprijs van een A1 ‘amper' € 2.000 hoger ligt dan die van een gelijkgestemde VW Polo, dien je hem wel van de nodige touches te voorzien wil hij het embleem met enige waardigheid dragen. In willekeurige volgorde: xenonlampen met LED-technologie (€ 1.089), het Pack Sport Design met onder meer dakspoiler en mistkoplampen (€ 1.542 - standaard op Ambition), getinte ruiten vanaf de B-stijl (€ 472) en Shadow Look (€ 423,5): een volledig verduisterde radiatorrooster en mistkoplampen zonder verchroomde ring - in combinatie met het Sport Pack -en dus ook in dit geval- kleurt de lamel onder de voorbumper en de diffuser platinagrijs.