De A1 heeft z'n eerste afgeleide gekregen, in de vorm van een vijfdeurs dan nog. Vreemd is die keuze niet; Een dergelijk concept biedt meer mogelijkheden dan de traditionele hatchback en kan in principe een ruimer publiek bereiken. Tot voor de komst van de A3 Sportback viel er amper een esthetische topper in dat segment terug te vinden, en Audi heeft de ‘sportieve' vijfdeurs weer helemaal in de mode gebracht.
Ondanks z'n rol van kleintje is hij nog steeds 25cm langer dan de Mini Cooper. De totale lengte en wielbasis verschillen niet van de 3,95m lange driedeurs, maar hij valt wel 6mm hoger en breder uit en het dak werd met 8cm verlengd. De portieren hebben er ook aan moeten geloven; Ze meten nu 24cm korter en zorgen uiteraard voor een kleiner risico op lakschade. Binnenin ademt hij de juiste sfeer uit: lederen kuipjes, een aangenaam sportstuur en het afwerkingsniveau dat we uit Ingolstadt gewoon zijn. Voor extra's moet je -zoals steeds- stevig in de buidel tasten, maar daarmee is niets nieuws gezegd.
Onze S-line komt met sportieve exterieur- en interieurelementen, zonder dat het vermogen daarbij steeg. De 1.6 TDI levert 90pk en 230Nm trekkracht tussen 1.500 en 2.500tpm, genoeg om het dagelijkse verkeer te trotseren. Vanuit stilstand zit je in 11,4 seconden aan 100km/u en de top wordt al bij 184km/u bereikt. Deze A1 mag dan wel voorzien zijn van een sportieve ophanging, hij behoudt zijn neutraal karakter dat enerzijds een veilig en berekend weggedrag voorschotelt, maar anderzijds de pret een beetje bederft.
Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 3,8l/100km, wij doen daar nog een dikke liter bij. Nog steeds niet slecht dus, gezien de onrealistische berekenwijze die de constructeurs (voorlopig) hanteren. De Duitsers vragen minstens €15.950 voor een A1 en € 16.650 voor een A1 Sportback, beide voorzien van een 1.2 TFSI met 86pk. Onze S-line wisselt voor € 22.400 van eigenaar, uitgerust met een 1.6 TDi (60pk en 99g/km CO2) maar dan wel zonder toebehoren. De totale som komt op maar liefst € 32.006.