Laten we het eerst en vooral over de motor hebben; Een ‘ruwe' 1.6l viercilinder benzine met meerpuntsinjectie. Die heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 156g/km en levert 115pk aan 6.000tpm, waarvan we ons afvragen of die paarden wel allemaal zijn opgedaagd. Niet dat het tergend traag gaat, maar we hadden toch iets meer pit in gedachten. Het bekende sprintje neemt minstens 11,3 seconden in beslag en naar het schijnt haalt hij 183km/u, maar we vinden geen enkel geloofwaardig argument om dat ook effectief uit te proberen. Trekkracht onderin is er amper te bespeuren; En dat mag geen wonder heten met 155Nm aan 4.000 toeren. Fluisterstil draait de krachtbron niet, maar dat went verrassend snel en halverwege vergeten we zelfs het droge motorgeluid. Dit is een auto die het graag rustig aan doet. Om snelheid te halen moet je toeren maken, ook om de oprit van de autostrade te nemen bijvoorbeeld. En jammer genoeg lees je dat ook meteen aan het verbruik af. Wij houden het op 8,9l/100km in plaats van de beloofde 6,6l/100km en dat is niet min - zeker naar Europese normen.
Er zijn verschillende beschikbare technologieën die deze hebberigheid kunnen inperken, maar onze Chevy houdt het liever old school. Start/stop? Nog nooit van gehoord. Een 6de versnelling? Je moet maar trager rijden. Elektrische stuurbekrachtiging? Why would we. En met dat laatste punt zijn we het min of meer eens. Akkoord, de hydraulische manier vraagt meer liefde aan de benzinepomp, maar het stuurgevoel blijft tenminste behouden. En als gevoel dan toch ter sprake komt; We hebben zelden in een kleine auto gereden die zo groot aandoet. En dat bedoelen we voor een keertje in de positieve zin.
Qua afstelling had het vreemd genoeg iets minder strak gemogen; Als een wagen niet als sportieveling wordt ingelijfd, dient hij wel over de nodige 'zachtheid' te beschikken. Geen vanzelfsprekende opdracht, dat geven we toe - en al zeker als je ons weggennet in acht neemt. In de VS zijn ze wel wat anders gewoon, dus misschien moeten we gewoon blij zijn dat er een ophanging aanwezig is. En die is er: McPherson veerpoten vooraan en een torsiebalk tussen de achterwielen houden het bakje netjes op de baan. En indien nodig grijpt die dekselse tractiecontrole wel in - als die aan staat tenminste. Driver's choice.