Chevrolet Aveo 5d 1.6 Interieur

Chevrolet Aveo 5d 1.6
Bekijk 30 foto's
Door: AUTO55 04-05-2012

Binnenruimte blijft een prioriteit in de VS, en tijdens de ontwikkeling van de Aveo -of Sonic eerder- werd die vraag niet genegeerd. Het grote stuur neemt een beetje van de pret weg, maar plaats is er wel. En al zeker voorin, plus voldoende opbergmogelijkheden en bekerhouders. Achteraan taant de ster wel een beetje, want op een enkele cupholder na is er helemaal niets voorzien - de strakke buidelzak in de rug van de passagiersstoel niet meegerekend. Het leek ons logisch dat ze in de achterportieren een vakje zouden voorzien, maar dat werd praktisch onmogelijk gemaakt door de ingewerkte luidsprekers. Jammer.

Terug achter het stuur wanen we ons op de set van Transformers, de film waar auto's in robots veranderen en omgekeerd. De toerenteller licht fel blauw en rood op -bijgestaan door een digitale snelheidslezer van formaat- en we verwachten dat de auto ons elk moment gaat toespreken. Maar aangezien er helemaal niets gebeurt, besluiten we allereerst een goede zithouding te zoeken. En dat lukt verbazend snel; De 6-weg verstelbare stoel is groot en breed, en ondanks de beperkte zijdelingse steun worden onze bovenbenen wél op hun wenken bediend - een luxe die meerdere wagens missen, en niet enkel de kleintjes.
Hard plastic domineert de boordplank, al wordt het nooit storend vanwege de lichte tinten, leuke details en degelijke bouwkwaliteit. Het lijnenspel is strak en zelfs Europees, op de onafhankelijke, motorfiets-geïnspireerde instrumentencluster na. Uitsparingen langs weerzijden van de middenconsole geven het geheel een onafgewerkte indruk; Ze worden logischerwijs met ventilatiemonden opgevuld, maar bieden hier de mogelijkheid om extra spullen op te bergen. En zo is iedereen tevreden.

Wij rijden met de LTZ topversie, die zich van de kudde onderscheid dankzij parkeersensoren achteraan, mistlampen vooraan, een met leder overtrokken stuurwiel, 6 luidsprekers, een lichtsensor en een opberglade onder de passagiersstoel. Opties zijn er amper, nuttige accessoires des te meer. Dat is leuk, want we hebben toch nog steeds enkele elektronische snufjes aan boord van deze topper: een pollenfilter, automatische koplampen, cruise control, elektrische ruiten en de mogelijkheid om je gedownloade muziek af te spelen (of je iPod aan te sluiten). Het maximale volume is trouwens snel bereikt - fijn dat ze met ons gehoororgaan inzitten, maar een feestje bouwen aan boord zien we niet snel gebeuren.

Optiegewijs is het elektrisch schuifdak het vermelden waard (€500), net als de opgewaardeerde zetelbekleding (€1.299) - en laten we de verplichte kit van €165 niet vergeten, want je krijgt er een mattenset bij. ‘Ready to drive' heet dat.

Geef commentaar
comments by Disqus