Chevrolet heeft Europa in zicht en GM's overname van Daewoo is daar het eerste bewijs van. Maar om potten te breken in het oude continent heb je meer nodig dan enkel benzineslurpende muscle cars (lees: Corvette en Camaro) of gigantische terreinwagens - de Captiva niet nagesproken. Zo kennen we de Cruze bijvoorbeeld, op basis van de Astra, die vooral aan populariteit won vanwege z'n succesvolle racecarrière en die we meer en meer in het straatbeeld opmerken. Maar ook de Volt mag niet ontbreken, de identieke (en goedkopere) tweelingbroer van de Opel Ampera. Kleine Matiz is intussen op pensioen, werd vervangen door de Spark en is als wereldwijd product gek genoeg nog niet in het thuisland beschikbaar - de lancering is er pas voor de zomer van 2012 gepland. En zo zijn er nog een paar waar je misschien nog nooit van hebt gehoord.
Onze testwagen heet Aveo en leidt de vertegenwoordiging in het B-segment. En neen, het is dus geen espressomachine. Overzees heet hij trouwens gewoon Sonic en dat hadden ze ook beter hier zo gehouden. Hij komt als vier- en vijfdeurs en gebruikt het nieuwe Gamma II platform, waar ook de volgende Opel Corsa en Mokka mee zullen worden uitgerust. Nu, met een nieuw type onderstel alleen kom je niet in de top-5 terecht, dus moet de Aveo andere troeven uitspelen; En dan komen we automatisch bij het voorkomen terecht, want een Corsa is hij in ieder geval al niet.
Een Aveo kopen gaat vanaf € 11.999. De vijfdeurs 1.4 benzine, eentje in de op één na hoogste uitvoering (€ 14.299), werd eerder al door onze collega getest. Deze keer doen we het met 200cc meer en een prijskaartje van € 15.299. Niet slecht voor een topversie.