In het competitieve B-segment waagt Chevrolet z'n kans met een opvallende verschijning: de Aveo. Onbekend is misschien onbemind, maar de ingeweken Amerikaan probeert tenminste. En als we alles op een rijtje zetten valt dat niet eens tegen. Hij laat zich in de eerste plaats opmerken door z'n agressief vormgegeven front, gevolgd door een strakke lijn en een drukke poep. Dat hij zwaar oogt kunnen we moeilijk ontkennen, maar een gebrek aan karakter kan je hem in ieder geval niet verwijten.
Als we de binnenruimte bekijken wordt de pret er alleen maar groter op. De cabine is riant -of toch zeker vooraan- met ruim gemeten stoelen die een uitstekende zitpositie bieden. Om de maximale laadruimte van 653 liter te benutten moet de achterbank worden neergelegd (60/40), terwijl de koffer het met 290 liter inhoud stelt. Achterin missen we opbergmogelijkheden en dat verdient een minpuntje, want afgezien van een strak ‘buidelzakje' kan hier enkel een bekerhouder soelaas bieden - een beetje povertjes vandaag de dag.
De Aveo zit in met z'n medemens, of tenminste met de passagiers. Op het EuroNCAP-festijn gooide hij hoge ogen op alle vlakken, voetgangersveiligheid even buiten beschouwing gelaten - geen tweede zit, maar het scheelde niet veel. Alle gewenste voorzieningen zitten er dan wel weer standaard op gemonteerd. Daar zijn: ABS met remkrachtverdeler, ESP, (uitschakelbare!) tractiecontrole, 6 airbags, driepuntsgordels vooraan, Isofix-punten achteraan en hoofdsteunen voor vijf.
Onze testwagen is uitgerust met een 1.6l viercilinder benzinemotor met meerpuntsinjectie. Die levert 115pk aan 6.000tpm en blaast per kilometer gemiddeld 156g CO2 de lucht in. Optrekken was voor deze Chevy blijkbaar geen prioriteit; Met een sprintje naar 100km/u in 11,3 seconden en een top van 183km/u lijkt het verwantschap met de Camaro of Corvette wel heel ver weg. Bij een lage omwentelingsgraad valt er zelfs helemaal niets te rapen, de 155Nm trekkracht ontplooit zich tenslotte pas bij 4.000tpm. En je weet wat dat betekent: de naald hoog houden en de benzinetank zien leeglopen. Onze Aveo lust dan ook meer van het kostbare goedje dan de voorziene 6,6l/100km, en met 8,9 l/100km doet hij het nog een tikkeltje slechter dan de 1.4l, die bij onze collega 8,6 l/100km liet opmeten. Een gebrek aan supplementaire dorstlessers zit er ook voor iets tussen, want van remenergie-recuperatie, elektrische stuurbekrachtiging of een start/stop-functie wordt er met geen woord gerept. Maar laten we ze dat van die stuurbekrachtiging vergeven; Op de oude manier blijft het immers leuker.
De Aveo is beschikbaar als vier- en vijfdeurs en staat op het nieuwe Gamma II platform, dat ook de volgende Corsa en Mokka in hun behoefte zal voorzien. Echt stijf gaan we de ophanging niet noemen, maar de ingenieurs hadden zich toch wat meer op comfort kunnen richten. Als ze er dan toch geen potige krachtbron in lepelen...
Door langer dan een dag met deze underdog door te brengen zijn we tot de conclusie gekomen dat het best een goede auto is. Niet de snelste of de beste, maar zeker ook niet de duurste. Eén ding is alvast zeker; Van pretentie kunnen we hem niet betichten. Bestellen kan vanaf € 11.999; Voor onze opgewaardeerde testwagen betaal je € 15.299.