De bodemplaat van de Cee'd is grotendeels gelijk aan die van z'n voorganger. Dat betekent dat de voortrein een McPherson architectuur heeft en de achtertrein profiteert van een multilink-achteras. Op papier puike waarden, maar het is degelijk verknoeid bij de afstelling. De Cee'd heeft de wil om oneffenheden af te vlakken want hij hangt opvallend zacht in veren en dempers, maar de ingenieurs hebben de wielen onvoldoende ruimte gegeven om hun werk te doen. Het resultaat is een auto die nogal chagrijnig reageert op een slecht wegdek. In ons land is dat nagenoeg elke meter.
De elektrische stuurbekrachtiging is nog zo'n misser. Net als bij de Hyundai i30 kan je kiezen uit drie bekrachtigingstanden, van bijzonder zacht tot eerder stug. Maar je varieert dan wel de spierkracht die je erop uitoefent; gevoel schittert alleen door totale afwezigheid. Bovendien koos Kia ook nog eens voor een softwaremapping die rond de rechtuitstand heviger reageert dan noodzakelijk is. Een lapmiddeltje dat volgens hoog opgeleide marketingboys een gevoel van sportiviteit opwekt, terwijl de Europese Koreaan daar niets van in de genen heeft.
We leven ons bij de eerste kennismaking uit met de 1.6l dieselversie. Zoals gezegd bestaat die in een versie met 110pk, die we in eigen land uitgebreider aan de tand zullen voelen. Wij geven de sporen aan de versie die 128 paarden ment. De Cee'd is bij de generatiewissel nog (afhankelijk van het afwerkingsniveau) 5 à 20kg zwaarder geworden en het was al geen pluimgewicht. Dat betekent dat zowel de rubberachtig aanvoelende pook met ijver door het duidelijk afgelijnde schakelrooster moet gegidst worden als dat het gaspedaal een stevige trap verdraagt om prestaties neer te zetten. Een sprinttijd naar 100km/u in 11,5 tellen is dan ook niet meer dan gemiddeld. Maar we hebben het beste tot het einde gehouden. Dat is het normverbruik. Onze testsessie eindigde wel met een niet geheel representatief gemiddelde van 6,9l/100km, maar op papier heeft de Cee'd slechts 3,7l/100km nodig. Da's amper 99gr/km CO2 en dat heeft de fiscus graag. Volgzaam de instructies van de schakelindicator volgen scheelt al een slok op de borrel.