Zowel Hyundai als Kia lopen liever niet met hun gemeenschappelijke genenpoel te koop, maar ook aan de binnenzijde is duidelijk dat beide bedrijven een parallelle koers varen. De Hyundai i30 waar we nauwelijks enkele maanden geleden mee kennis maakten toont zich aan de binnenzijde modieuzer, praktischer en beter in elkaar geschroefd dan voorheen. Eigenschappen die natuurlijk bij elke vorm van vooruitgang horen, maar het is duidelijk dat de Koreanen hun uiterste best doen om de achterstand op de beste Europese concurrenten in te lopen. Die ambitie mag blijken uit het feit dat de directie letterlijk de VW Golf als referentie naar voren schuift. Door op strategische plaatsen gebruik te maken van zacht aanvoelende kunststoffen (ook daar zijn de Cee'd en i30 duidelijk broers) doorstaan beide Koreanen inderdaad een oppervlakkige vergelijking.
Waar de Cee'd dan weer veel meer last van heeft dan de eerder aangehaalde Duitser is een harrewar aan knopjes en functies. Dat betekent enerzijds dat je ook in dit speciaal voor de Europese markt ontwikkeld product van geen enkel snufje verstoken moet blijven. Zetelverwarming, mp3-connectiviteit, geïntegreerde navigatie, een geavanceerde boordcomputer, Bluetooth... het is er allemaal. Anderzijds staan op het stuurwiel alleen al 14 knopjes. Dat zijn er minstens 8 te veel.
Het zitmeubilair steunt uitstekend al was de eerste testsessie te kort voor een definitief eindoordeel. Over het plaatsaanbod wagen we ons wel aan een verdict. Dat is helemaal in lijn met de afmetingen van de auto. Er is voor- en achteraan voldoende plaats voor volwassenen. De knieruimte op de achterbank scoort merkbaar beter dan in de vorige Cee'd, wat te danken is aan een gewijzigde positionering van de achterbank. En neen, het wil evenmin zeggen dat je in een stuikhouding gedwongen wordt.
Aan boord zijn nog een veelvoud aan bergvakjes. We lichten er even de mogelijkheid om in de deurportieren anderhalveliterflessen op te bergen uit. Want da's een zeldzaamheid, terwijl we aan een handschoenvak, bergruimte onder de middenarmsteun en pompadourtassen tegen de rugleuning van de voorzetels inmiddels echt wel gewend zijn. In de koffer past 380l en dat is ronduit puik. Natuurlijk is de bank neerklapbaar - met 1.318l stouwcapaciteit als gevolg.