Chevrolet Cruze 5d 1.8 Interieur

Chevrolet Cruze 5d 1.8
Bekijk 20 foto's
Door: BV 03-05-2012

Chevrolet's Cruze leent het onderstel en in één beweging ook een rits motoren van de Opel familie, maar daar blijft het niet bij. Binnenin ontwaren we een hoop knopjes en wieltjes wiens geboorteplaats eveneens terug te voeren valt naar het Duitse Rüsselsheim. Dat levert een mengelmoes van stijlen op, en ook op de tast zijn de verschillende stambomen voelbaar. Niet dat het echt stoort gelukkig, mede omdat alles werd ingeplant waar het thuishoort. Op de regelknop van de temperatuur na dan toch ... We zijn alvast de tel kwijt geraakt hoeveel keer onze rechterknie het ding onbedoeld de cabine liet opwarmen, dan wel afkoelen.

Chevrolet bouwt naar eigen zeggen echte auto's voor echte mensen, die vooral waar voor hun geld verwachten. De gebruikte materialen blinken niet uit, maar knappen ook niet af. De middenconsole werd overtrokken in een plastieken folie die zich voor de gelegenheid verkleedde als aluminium. Bovenop de boordplank herhalen de Amerikanen de stoffering van de stoelbekleding, in dit geval een koolstofvezel-achtige print die als Jet Black Mesh door het leven gaat. Origineel gevonden, maar het resultaat oogt wollig en bijgevolg op het randje van fout. Vaak trekken we in deze rubriek ten strijde tegen constructeurs die erin slagen zoveel mogelijk interieurstijlen naast elkaar in te planten, maar als een fabrikant dan wel eens de lijn consequent doortrekt, is het ook niet goed ... enfin, gelukkig is de uitwerking in orde en konden we vrij snel wennen aan die aparte keuze. Wat niet zo eenvoudig bleek met betrekking tot de hoofdsteunen. Want die zijn niet regelbaar, en dus vrijwel nutteloos als ondersteunend element. De rest van het zitmeubilair voldoet dan weer wel en biedt voldoende plaats aan alle vijf inzittenden.

En wat met de optielijst? Die is zo leeg als een gemiddelde parochiekerk op zondagmorgen, want op onze topversie LTZ zit al zo goed als alles op en aan. Desgewenst kan een lederen interieur aan € 1.399 worden bijbesteld, en voor € 850 monteert Chevrolet een integraal van Opel overgenomen navigatiesysteem in de middenconsole. Die prijs valt reuze mee, maar je krijgt er dan ook weinig voor terug. De kaart laat zich enkel in twee dimensies navigeren, het systeem treedt betuttelend op want is niet instelbaar tijdens het rijden en is gevuld met gedateerde informatie, zelfs op vrij kritieke verkeersknooppunten. Recente Opels gaan op die plaatsen allang niet meer in de fout.

Geef commentaar
comments by Disqus