Geef toe, aardig bekt het wel. Chevy Cruze. Een beetje exotisch ook. Afhankelijk van de vierwielervoorkennis waarover je toekomstige medereiziger beschikt, kunnen zich terstond twee scenario's ontvouwen in zijn of haar creatieve mensenbrein. Weet hij of zij dat Chevrolet sinds z'n Europese herintroductie in 2005 initieel gestoeld was op de overblijfselen van het visueel weinig inspirerende Daewoo, dan zullen de verwachtingen allicht niet zo hoog gespannen zijn. En zal de eerste indruk alvast erg positief verlopen. Maar misschien kent je gezel het merk enkel van oer-spierbundel Corvette ... zowat de belichaming van de Amerikaanse droom op vier wielen? Dan voedt de hippe naam misschien wel een visioen waarin Tom Cruise met z'n brede grijns een F14 Tomcat nastaart terwijl die net boven de kustlijn de zonsondergang te lijf gaat ...
Tja, dan daag je maar best met een verzachtende soundtrack op de afspraak op. Alhoewel. De Cruze mag dan wel GM's goedkoper alternatief zijn voor de Opel Astra; deze vijfdeurs heeft het visueel anders ook wel aardig voor mekaar. Hoog tijd om eens te kijken of er achter die op het eerste zicht best appetijtelijke façade ook een degelijke auto schuilgaat. Chevrolet bood de Cruze eerst enkel als vierdeurs aan, maar voor modeljaar 2012 vervoegde de speciaal voor Europa ontwikkelde vijfdeurs het gezelschap. Omdat we daar op het oude continent zo tuk op zijn natuurlijk: 65% van het cliënteel is onvoorwaardelijk fan. En ook wel omdat de Cruze ondertussen Chevy's wereldwijde verkoopstopper is geworden, waardoor de beleidsmakers oordeelden dat een uitgebreider afnamepotentieel voorhanden was. Niet dat er met de intrede van de hatchback een einde komt aan de Amerikaanse variatiedrang: ook een break staat in de steigers, wat zo mogelijk een nog interessantere concurrent wordt in het segment.
Maar die is er nog niet, en daarom concentreren we ons vandaag op de vijfdeurs in z'n hoogste uitvoeringsniveau, LTZ. Met de atmosferische 1.8 benzinemotor en een manuele vijfbak als instapduo van dienst is de Cruze LT te krijgen voor € 18.349. Dan weet je ook meteen de prijs van onze testwagen, want voor de LTZ leg je € 1.150 op. Een 1.6 is desgewenst ook beschikbaar, maar dan moet je een trapje lager shoppen. Wil je dieselen, dan kan je kiezen uit een 1.7D (117gr CO2/km) voor € 20.999 of een 2.0D die dan weer € 21.399 kost. Voor nog €1.200 meer monteert Chevrolet - enkel op de 2.0D en 1.8 - een zestrapsautomaat.