We haalden in de inleiding al aan dat het buitenwerk van de Cruze best prettig op het netvlies valt. De horizontaal verdeelde grille wordt geflankeerd door twee knappe kijkers die lijken te weten wat ze willen, de overhangen werden bewust lekker kort gehouden en de wielen staan ver naar de vier hoeken gedrukt. Pas in het zijprofiel vallen de laatste twijfels weg: Chevrolet heeft goed nagedacht over het ontwerp, dat zich distantieert van al te veel drukke lijnen en bogen maar opteert voor een tijdloze soberheid. Twee goedgemikte, klimmende plooilijnen verlenen de ietwat concave flankpartij de broodnodige gretigheid: eentje die als uitloper van de voorste lichtblok de wielkast van de voortrein uittekent, en een tweede, die licht overlappend net onder de gordellijn op zoek gaat naar de achterste lichtunit. Die zit net onder een relatief dikke C stijl ingeplant. In combinatie met de stijl afhellende achterruit met miniscuul spoilertje erop, en de prominente knik tussen de motorkap en de voorruit, benadrukt die massieve achterkant de voorover gebogen pose.
Minder is meer: het design is opgeruimd en wars van uitbundigheid, maar staat er wel. Nergens zijn hints naar de Koreaanse voorvaderen te bespeuren. En dat was ongetwijfeld ook helemaal niet de bedoeling. De vijfzitter meet 4,51m lang, 1,79m breed en 1,48m hoog: Geen verrassende waarden voor dit segment, evenmin als het leeggewicht van 1.310kg. De laadruimte is dan weer wel aangenaam groot: 413 liter met de achterzetels in hun normale positie, en 883 liter met diezelfde zetels tegen de vlakte. Dat is heel wat, maar als dit cijferwerk je niet veel zegt, kijk dan vooral even in de uitgebreide fotospecial. Wel even opletten indien je hoogtevrees hebt, want de kofferkuip is ongebruikelijk diep. Omdat er geen reservewiel gemonteerd wordt, wat dan weer een nadeel is. Opties zijn er op deze topversie niet langs de buitenkant; behalve dan het elektrische zonnedak aan € 600 en metaalkleur voor € 425. Lekker retro: de groene zonneband in de voorruit is helemaal standaard.