Terwijl zustermerk Opel zich met de Insignia en Zafira Tourer meer en meer tracht te profileren als een premiumspeler, vult één van GM's andere dochters haar Europese aanbod gestaag verder aan met budgetvriendelijke allrounders. Het gaat met name Chevrolet duidelijk voor de wind, want haar steeds frisser gelijnde familie weet vlotjes kopers wereldwijd te overtuigen. Vooral de Cruze doet het goed, terwijl hij met doorwinterde opponenten als de Golf en Astra in het C-segment nochtans niet veel foutenmarge wordt gegund. Toch gaat hij als voortrekker in de verkoopstabellen de rest van de vloot vooraf. Wereldwijd welteverstaan, want in Europa was het wachten op een break en vijfdeursversie om die finale doorbraak af te kunnen dwingen. En kijk eens aan, de wagon staat ondertussen op stapel ... en de hatchback legden we zonet grondig op de rooster.
De leuk gelijnde Cruze mag best gezien worden. Soberheid wisselt zich aan de buitenzijde naadloos af met een gezonde portie dynamiek, zonder dat de ontwerper daarbij het binnenvolume compromitteerde. Met een ruime achterbank en dito koffer scoort de Cruze immers bovengemiddeld in het segment. Binnenin overheerst echter alleen die soberheid; al sluit die insteek wel wat beter aan bij het rijkarakter van de wagen. Gezapig zouden we dat net niet durven noemen, maar de 1.8 benzine is te weinig alert en het onderstel te veel op comfort geënt om onze sportieve "ik" te wekken.
Chevrolet's Cruze staat op een onderstel dat nauw verwant is met dat van de Astra, en gaat eigenlijk over de hele lijn vrolijk met z'n Duitse halfbroer hand in hand ... zei het doorgaans wel in diens afgedragen kleren. De motoren kunnen bezwaarlijk technologische wondertjes worden genoemd, het interieur mengt af en toe wat knullig de Opel apparatuur met die van eigen makelij en van spitsvondigheden zoals adaptieve lichten of automatische remfuncties is geen spoor te bekennen. Al is dat niet noodzakelijk een nadeel: een Opel Astra Essentia 1.6 115pk moet minimaal € 17.800 kosten, terwijl de instap Chevrolet Cruze LS 1.6 124pk met € 16.699 de bankrekening al heel wat minder plundert. Een significant verschil toch wel, omdat de Chevy dan wel klimaatregeling en een geluidsinstallatie aan boord heeft, waarvoor bij de Astra nog moet worden bijbetaald. Onze testwagen, een 141pk sterke 1.8 in de LTZ topversie gaat over de toonbank voor € 19.499. Buiten navigatie (€ 850), leder (€ 1.399), metaalkleur (€ 425) en een zonnedak (€ 600) heeft de optielijst verder geen bestaansreden meer. Bij ons noemen ze dat een koopje.