Een eerste indruk is belangrijk en in dit geval zijn de interieurpanelen met die eer gaan lopen. Ze vallen onmiddellijk op door hun korrelige textuur en zijn deze bad boy op het lijf geschreven - op het midden van het stuurwiel na, want daar oogt het harde plastic te goedkoop. Maar goed, de stuurkolom is zowel in de hoogte als in de diepte regelbaar en dat stellen we dan wel weer op prijs.
Tijdens de bediening van de buitenspiegels stuiten we op een eerste ergernis; Het dienstdoende knopje is slecht gepositioneerd en daar kunnen we minder mee lachen. In de middentunnel huist een 12V-aansluiting, geflankeerd door een USB-poort die gerust mocht worden afgedekt. We hebben deze opmerking al eerder gemaakt, en dat was niet eens naar Ford gericht.
De stuurbediening is hier beter geplaatst dan in de grote C-Max en hoewel de overige toetsen binnen handbereik liggen, had de algemene ergonomie nog een tikkeltje beter gekund. Sportieve elementen vinden we terug in de pedalen, de speelse versnellingspook, leder met zilverkleurige stiksels en een pianozwarte middenconsole met Sony-radio als upgrade (€ 275), die in deze jongeling eindelijk een juiste gastheer heeft gevonden. Over het kleine schermpje hebben we het ook al uitvoerig gehad in eerdere tests, dus die taart gaan we niet opnieuw aansnijden. Dat men het probleem erkent, bewijst de picture-in-picture parkeerhulp in de achteruitkijkspiegel. Modern!
De 4-weg manueel verstelbare bestuurderszetel biedt genoeg stabiliteit maar weegt na verloop van tijd wat op de rugspieren. Of toch op die van ons. Alles zit wel stevig in mekaar geschroefd en je hoeft geen duimdikke handleiding door om het beestje eigen te maken. Het basispakket telt onder meer een lederen stuur en -handremgreep, aluminium drempelbeschermers, elektrische ruiten vooraan, leder voor de zetels (vooraan verwarmd), een regelbare lendensteun voor de chauffeur en radio/CD met AUX, USB en 6 luidsprekers.
Achterin is er plaats voor twee volwassenen, op voorwaarde dat ze niet te groot zijn. Concreet: Met onze 1m80 zaten raken we het plafond nog niet, maar we staan geenszins te springen om lang te blijven zitten. De koffer kan tussen 281 en 965 liter verdragen -met reservewiel- en in het laatste geval dankzij de tweedelig neerklapbare achterbank met 60/40 configuratie. Opbergruimte is er net voldoende, al had een afsluitbaar bakje op het eind van de middentunnel geen kwaad gekund - eventueel zelfs met geïntegreerde bekerhouder. Nog een leuke: een vloeiende overgang van boordplank naar deurpaneel is hier -en bij alle andere Fiesta's- onbestaande. Kijk zelf maar.