Hete hatchbacks zijn dagelijkse kost geworden. In 1976 kwam de Golf GTi uit z'n pijp en de definiëring van hoe een sportwagen moest presenteren werd bijgeschaafd. Dan komen we bij de jaren '80 en '90, toen de plaatselijke jeugd 'vergaderde' bij hun opgefokte vierwielers van allerhande makelij. De markt was niet zo uitgebreid als nu, maar een trend was gezet.
We maken wel een onderscheid tussen sportieve en racegrage exemplaren - de Renault Clio RS valt buiten categorie, om maar iets te noemen. Ford heeft daar al een antwoord op -de Fiesta ST- maar die krijgen we pas in 2013 te zien. In afwachting hebben we dus met een voorproever te maken: de Ford Fiesta Black Edition. En ze liegen niet, want hij is helemaal zwart. We beschouwen dit karretje als een directe concurrent voor de Suzuki Swift Sport, die krek hetzelfde doel heeft: semi-sportievelingen wakker schudden met een niet zo bescheiden, maar wel heel plezant machientje.
Onze testwagen kost € 20.950 in basisuitvoering en € 23.695 in dit geval; Een groot verschil met de instap-Fiesta (€ 12.600, voor 1.25l longinhoud en 60pk). De minst prijzige diesel, uitgerust met een 1.4 TDCi, is fiscaal interessant omwille van de lage CO2-uitstoot (104g/km) maar kost al meteen € 15.000. Als ‘uniek' model is de Black Edition enkel leverbaar met een 1.6l benzinemotor, die 134pk én een geloofwaardige brom produceert.