Een Ford Fiesta met sportkit en dubbele einddemper, dat moet de nieuwe ST zijn. Maar neen hoor, dit is de Black Edition - in het zwart uiteraard en uitgerust met Fords 1.6l Duratec Ti-VCT benzinemotor - goed voor 134pk en een 0 naar 100-tijd van 8,7 seconden. De paardjes worden altijd vergezeld van een diep motorgeluid maar schieten pas halverwege de toerenteller in actie. De topsnelheid bedraagt 195km/u en dat is eigenlijk voldoende.
Het Fiesta-onderstel hebben we in het recente verleden al gelauwerd, en terecht. Deze versie heeft een aangepaste sportophanging die hem nog strakker door de bochten jaagt, maar uiteraard ook minder oneffenheden filtert. De besturing is leesbaar en stevig, ondanks de elektrische bekrachtiging. Naar de buitenwereld stelt het straatjoch zich alvast even zeker op en combineert hij 'panther black' metaalglanslak met zwarte 17" wielen, een spoiler voor- en achteraan, mistlichten en de rest van de kit.
Het Ford-interieur zit naar goede gewoonte netjes in elkaar, maar hier lijkt het wel alsof ze zich halverwege van bouwdoos hebben vergist. Normaliter loopt de boordplank min of meer netjes over in de binnendeur. Wel, in de Fiesta in ieder geval niet - zelfs blokken-gewijs slagen we er niet in. De ontwerpers deden dat met opzet natuurlijk, want door ‘neutrale' portierbekleding te mengen met een hooggelegen, dynamisch dashboard springt dat laatste onderdeel extra in het oog. Of ze hebben zich echt vergist natuurlijk.
De boordplank zelf oogt hyperkinetisch en het stuur is niet bepaald ‘sporty'. Ook niet geheel onverwacht trouwens, want we hebben nog geen enkele recente ST of RS gezien waar dat wél het geval is. Kleine ongemakjes zoals de slechte bediening van de achteruitkijkspiegels, de rommelige middenconsole en het kleine, diep weggestoken display laten ons een beetje wrang achter, maar ondanks dat alles zit je wel knus in deze kleine Ford. De chauffeur zit redelijk genesteld -de passagier ook trouwens- al hebben ze achteraan wel reden tot klagen. Er is plaats voor twee volwassen heren of dames die best niet langer dan 1m80 meten - kwestie van je hoofd niet te stoten; Of de knieën, afhankelijk van de chauffeur. De plaatsen zijn hoe dan ook beperkt en het driedeursconcept maakt het er alleen maar moeilijker op. In de Focus bestaat dat probleem niet meer, die is er enkel nog als vijfdeurs.
Dan de koffer nog; Die slikt tussen 281 liter aan bagage, eenheden die oplopen tot 965 met de zetels neer. Vervang het reservewiel door een reparatiekit en je komt op 979 liter. En over liters gesproken, de benzinetank lust er 42. Onze testwagen kost € 20.950 in basisuitvoering en € 23.695 in dit geval; Een groot verschil met de instap-Fiesta (€ 12.600, voor 1.25l longinhoud en 60pk). De minst prijzige diesel, uitgerust met een 1.4 TDCi, is fiscaal interessant omwille van de lage CO2-uitstoot (104g/km) maar kost al meteen € 15.000.