85% van de Focus-klanten in ons land kiest voor een dieselmotor. Al is maar de vraag hoe lang die gesubsidieerde zegetocht nog zal voortduren, want er stapelen zich donkere wolken vol fijn stof op aan de niet eens zo veraf lijkende horizon. Het afschaffen van de ecopremie, het te verwaarlozen prijsverschil aan de pomp en het langzaam insijpelend besef dat dieselwagens niet zo houden van al die korte verplaatsingen, doen het tij langzaam maar zeker kantelen in het voordeel van de benzinemotor. En dat is goed nieuws voor Ford, want haar aanbod terzake is bijzonder veelzijdig. Van de gloednieuwe turbo 1.0 driecilinder over de atmosferische 1.6 vierpitter naar diens geblazen variant: de klant heeft de keuze tussen vermogens van 100 tot 180pk, al wordt die laatste niet in de Trend Sport uitvoering aangeboden. De 150pk sterke versie wél, en het is deze miskende vier-in-lijn die vandaag een lach op ons gezicht weet te toveren.
De 1.6 EcoBoost vierpitter klimt lineair en onverstoorbaar doorheen de toerentellerschaal, tot wanneer de naald bij 6.500t/min elektronisch een halt wordt toegeroepen. Tenzij je daar zelf om vraagt zal dat spontaan echter niet zo vaak gebeuren. Omdat hij onderin, geholpen door de turbo tot zelfs ver onder de 2.000 omwentelingen per minuut ongemeen soepel blijft en zich als het ware schakellui laat mennen zoals een zelfontbrander. Waardoor het blok met een koppel van 240Nm ook behoorlijk zuinig met de kostbare brandstof weet om te springen: bij rustig gekeuvel noteerden we een gemiddelde van 6,5l/100km, wat aardig in de buurt komt van het opgegeven gecombineerd verbruiksgemiddelde van 6,0l/100km (139gr CO2/km). Laat je je toch verleiden door de lokroep van de Murano-blauwgelakte toerentellernaald, al was het maar om jezelf te trakteren op die leuke brom en de honderdspurt in 8,6 seconden, dan nog is de straf eerder mild.
Want een sportief verbruik van 8,5l/100km is geen schande, toch niet als je weet dat de Focus nog steeds beschikt over een onderstel waar zowat alle segmentsconcurrenten zich al dan niet publiek aan willen spiegelen. Een onderstel dat met andere woorden erom schreeuwt om de zaken vooruit te laten gaan. De Focus geniet nog steeds het recht om alle vier de wielen afzonderlijk opgehangen te zien, en alhoewel de wereldauto zijn doel indachtig een tikkeltje zachter werd afgesteld, zorgt dat ervoor dat hij nog steeds een bijzonder plezierige stuurkameraad blijkt te zijn. En dat geldt zeker voor deze Trend Sport, die als enige van het broederschap een sportievere setup meekreeg. Jolijt verzekerd dus, aan boord van deze Focus, zelfs al is het stuur elektrisch bekrachtigd: Ford toont dat het kan, een fijngevoelig, goed weerstand biedend en accuraat elektrisch stuur.