Het eerste waarmee je lijf in contact komt als je plaatsneemt achter het stuur van de Focus, is uiteraard de bestuurdersstoel en die zit, net zoals het overige meubilair trouwens, voortreffelijk. Goed steunend, langdurig comfortabel en met hoofdsteunen die je zodanig op je anatomie kan afregelen, dat ze ook daadwerkelijk steunen bij het rijden - als je dit verkiest. De eerste indruk is dus positief, maar dat belet niet dat enkele zaken de triple A score ondermijnen. Echte fouten maakt het Ovaal weliswaar niet echt in het interieur, daarvoor is het concept te doordacht en afgetoetst. Doch de overdaad aan knoppen en bestuurselementen is van die aard dat je er bij wijlen onrustig van wordt. Alles staat min of meer waar je het verwacht, blijft goed zichtbaar en zo meer, daar niet van. Maar een beetje tempering in het ontwerp had best gemogen. Ford trekt de tekenlijn van buiten consequent naar binnen door, dat moeten we ze wel meegeven.
Zoals gesteld zijn er geen echte valkuilen te ontdekken in de ergonomie. Het plastiek van de middenconsole blinkt vingerafdrukminnend veel, de klimaatregeling springt na elke motorstart weer pesterig aan hoewel je het nog maar net manueel hebt uitgeschakeld en het schermpje onder de gigantische zonnekap van de middenconsole is echt wel Freudiaans klein ... maar verder komt ons gezeur deze keer niet. Ford heeft zijn best gedaan om de instrumenten en voornaamste knopjes naar de bestuurder te richten, alle materialen binnen handbereik zijn zacht en voelen degelijk aan en het plaatsaanbod strookt met wat de concurrentie aanbiedt in het segment.
Dat wil dan zeggen dat je, zonder je te moeten veronschuldigen, twee volwassenen op de achterbank kan uitnodigen. Of drie nog nog in volle bloei verkerende koters. De koffer heeft een goed bruikbare, egale vorm, is een beetje gehandicapt door z'n hoge laaddrempel en heeft een volume van maximaal 363l (met bandenherstelkit). Met een volwaardig reservewiel is er slechts 277l ruimte. Er zijn concurrenten die beter doen, maar gestoord heeft het ons niet. De achterbank kan op conventionele wijze in twee delen neergeklapt worden om tot 1.148l stouwcapaciteit te bieden. Is dat niet genoeg, dan heb je voor € 900 extra een Clipper natuurlijk, met krap 400 liter laadvolume extra als ook daar de achterbank plat is gegaan.