In 2004 kwamen ze bij Ford met de tweede generatie van haar Focus op de proppen, en meteen was zichtbaar dat het merk ervoor had gekozen om het bestaande succes te kapitaliseren, liever dan opnieuw een radicaal andere toer op te gaan. De eerste Focus, die in 1998 als vervanger van de Escort naar buiten werd gerold, reed niet alleen bijzonder goed maar zag er ook erg verfrissend uit. In die mate zelfs dat hij langzaamaan aan het uitgroeien is tot een heus designicoon. Je zal er maar voor staan, als ontwerper bij Ford, als het bestuur zich ergens bij het uitdoven van het afgelopen decennium afvraagt of het niet eens tijd begint te worden om met wat schetsen van generatie drie op de proppen te komen. Een generatie die bovendien gesmaakt dient te worden over de hele wereld tegelijk, om de uitdaging nog even wat aan te scherpen. Als dan de inspiratie ver zoek is en die erfenis te zwaar om dragen, dan zou je je wel eens kunnen laten verleiden om dan maar gewoon advies aan het toekomstig cliënteel - in casu de hele wereld dus - te vragen. Geen grotere beleidsfout dan de mening van het immer heterogeen denkend volk te volgen, zo zal menig dictator beamen. En net dat heeft Ford gedaan.
Het ontwerpteam in Duitsland verwerkte maar liefst 8.000 design inputs in de nieuwe Focus, en dat levert een erg divers en zenuwachtig koetswerk op. Met een front dat mits een gapende, trapezoïdale luchthapper lichtjes overdreven agressief maar wel volwassen oogt, en een achtersteven dat vooral door de veel te lange en uitgesmeerde lichtblokken eerder de Aziatische toer opgaat. Het is te zeggen, zo Aziatisch durven de Koreanen het zelfs niet meer klaar te spelen. Al hebben die uitgesponnen lichtunits ook een doel: ze verkorten visueel de overhangen zodat de wagen in zij-aanzicht compacter oogt. En meteen weet je daarmee langs welke kant de Focus er het beste uitziet.
De derde Focus-generatie ondergaat slechts een bescheiden groeispurt. De ruimte tussen beide assen groeit weliswaar met 8cm, maar het koetswerk van de vijfdeurs wordt slechts 2,1cm langer (8,8cm voor de Clipper). Nog eigenaardiger - de hoogte en breedte gaan er niet op vooruit, maar zijn zelfs 1,6cm compacter. Dat helpt om een meer aerodynamische waarde te bereiken. Met een Cx van 0,29 is hij 7% gladder dan voorheen. Dat staat natuurlijk niet alleen op het conto van de afmetingen. Alle details zijn geoptimaliseerd en Ford monteert als enige in z'n segment een radiatorrooster dat met lamellen wordt afgesloten als het niet in gebruik is. Naast de vijf-, vierdeurs en Clipper vind je geen driedeurs meer terug in de brochure. Het geschatte volume van 5% op het totaal is voor Ford te weinig om er nog aan te beginnen. Zelfs de op stapel staande ST zal over vijf portieren beschikken. Een beslissing waar we niet meteen om lopen te rouwen, al kan je je afvragen of deze Trend Sport - met z'n potente motor, sportieve ophanging en dito zetels niet schreeuwt om een driedeursversie ... in de suggestie schuilt het antwoord.