Voor de vijfde keer al maakt Ford's Focus deel uit van ons testwagenpark. Na de eerste kennismaking begin 2011, volgde een eerste detailtest op Belgische bodem met de 1.6 TDCi vijfdeurs. Dan kregen we de Clipper op bezoek, heel recent achtervolgd door alweer een vijfdeurs maar dan met Ford's nieuwste 1.0 geblazen driecilinder benzinemotor onder de kap. Vandaag nemen we de vijfdeurs andermaal onder de loep in de Trend Sport livrei, aangedreven door een150pk 1.6i EcoBoost benzine aggregaat. Deze krachtbron levert maximaal 240Nm koppel, stoot 139gr CO2/km uit en neemt genoegen met een testgemiddelde van 6,5l/100km. Wat best acceptabel is. Met deze motorkeuze onder de kap gaat de vijfdeurs Trend Sport voor € 21.950 van de hand. Dat is exact evenveel als wat Ford voor de vierdeurs vraagt, en € 900 minder dan een Clipper in identieke trim. Deze verhoudingen blijven gerespecteerd doorheen de hele Trend Sport prijslijst: van de goedkoopste 1.0i EcoBoost 100pk met een vijfbak voor € 20.200, helemaal tot aan de 2.0 TDCi 136pk met Powershift-automaat aan € 25.100.
Aan het uiterlijk van de vijfdeurs kunnen we nog altijd niet echt wennen. Langszij blijft alles nog redelijk geproportioneerd, maar de voor- en achterkant lijken weinig met elkaar gemeen te hebben. Laten we het erop houden dat het ontwerp vooral gemodelleerd lijkt te zijn om zo weinig mogelijk mensen voor de borst te stoten, in plaats van zoveel mogelijk harten voor zich te kunnen winnen. Dat lijkt misschien wel het onheroepelijke lot van elke wereldauto, ware het niet dat het koetswerk van de Fiesta uit eigen rangen het tegendeel bewijst. Binnenin keert de drukke lay-out terug, zij het dan wat minder uitgesproken. Knopjes à volonté, maar wel allemaal goed bereikbaar, altijd zichtbaar en aangenaam op de tast. Ergonomisch zit het wel snor en ook het zitcomfort heeft de Focus prima voor mekaar.
Ten opzichte van de Trend, het tweede uitrustingsniveau dat o.a. reeds recht geeft op klimaatregeling en een opgewaardeerde stereo-installatie, komen er in de Trend Sport nog mistlampen, chromen lijsten onderaan de zijruiten, elektrisch bedienbare/verwarmbare buitenspiegels in koetswerkkleur, koplampen met zwarte behuizing, 16" lichtmetalen velgen, sportieve zetels vooraan en een lederen stuurwiel bij. En niet te vergeten, specifiek voor dit uitrustingsniveau monteert Ford andere dempers en veren. Ten opzichte van generatie twee is de huidige Focus immers wat comfortabeler afgeveerd, en dat bleek niet iedereen te kunnen waarderen. Wat niet wil zeggen dat deze Trend Sport beenhard uitvalt natuurlijk: de balans tussen comfort en sportiviteit is nog steeds erg gezond, zij het dat de naald ietsje nadrukkelijker naar rechts helt.