Dit onderdeel staat hoog op de prioriteitenlijst. En op de optielijst, want voor € 700 koop je het ‘Driver Assistant Pack' met dodehoekwaarschuwing en nog een resem hulpjes die we al hebben - alweer. Een immobilisatiesysteem, ABS met elektronische remkrachtverdeling, ESP met noodrem, tractiecontrole en hill start assist komen als standaard op onze Grand C-Max. Inzittenden worden beschermd door driepuntsgordels, anti-doorschuifsystemen voor de zetels, frontale- en zijdelingse luchtkussens vooraan en een stel gordijnairbags voor de eerste twee rijen. Tot slot wordt ontsnappen onmogelijk gemaakt door Isofix-aansluitingspunten en elektronische kindersloten.
Langs de gebouwen van Euro NCAP is hij in 2010 al gepasseerd - en kwam hij met 5 sterren terug. De beste score werd behaald op de veiligheid voor volwassen inzittenden (96%), gevolgd door kinderen (81%) -met maximale punten bij driejarigen- en voetgangers (50%). Alle schadebeperkers ten spijt, als de wagen mooi de baan houdt -en de chauffeur van het oplettende type is- komt hij niet in het decor terecht. Daarvoor is het rijgedrag van tel en gezien z'n stamboom belooft dat veel goeds.