Wie een monovolume zoekt kan verschillende kanten uit. Meestal gaan Franse constructeurs met de eer lopen, ondanks grote inspanningen van overige aanbieders. Ford is zo'n voorbeeld. Ze promoten al jaren een kindvriendelijke reeks die, ondanks goeie bedoelingen en een vlotte verkoop, nooit als referentie is gaan gelden. De Galaxy kent een lange carrière maar zat (en zit) met de Renault Espace opgescheept, terwijl de éénvolumemarkt afgeleid van het C-segment ook nog steeds door onze zuiderburen wordt gedomineerd.
De C-Max moet dus al sinds z'n geboorte opboksen tegen goedgetrainde concurrenten, en deed dat tot voor kort met een kurkdroog ontwerp dat zelfs bij de vorige Fiesta sporen van verveling naliet. Die periode is achter de rug; De Fiesta ziet er al een tijdje flitsender uit dan ooit en de C-Max wil met z'n uitgesproken karakter de vernieuwde Renault Scénic op de rooster leggen. Bovendien is hij net als die evenknie leverbaar in twee koetswerkvarianten, met 5 of 7 zitplaatsen.
Prijzen voor de C-Max schommelen tussen € 19.160 en € 25.600 voor de benzineversies en € 21.010 tot € 28.250 voor de diesels. De Grand C-Max start vanaf € 19.710 voor de 1.6 benzine (105pk) en € 21.560 voor een 1.6 turbodiesel (95pk). Die prijzen kunnen oplopen op tot respectievelijk € 26.150 en € 28.800, optievrij welteverstaan. Voor alle duidelijkheid, wij gingen voor een Grand C-Max ‘Titanium' 1.6TDCi ter waarde van € 34.185, extra attributen en een halve zee aan interieurruimte inbegrepen. En weg zijn wij.