Om de Fransen het leven zuur te maken... Deze Focus-afgeleide brak een paar jaar geleden al met z'n stoffige voorganger en geldt als alternatief voor de Renault Scénic en consoorten. En in tegenstelling tot de eerste C-Max is er nu ook eentje met zeven zitplaatsen en zijdelingse schuifdeuren. De strijd kan beginnen.
Met een totale lengte van 4,52m meet hij 14cm meer dan de gewone C-Max. De breedte blijft gelijk op 1,83m maar het hoogste punt ligt iets hoger: 1,68m tegenover 1,62m - langsliggers niet meegerekend. Om de kofferklep te bedienen moet je zelf geen moeite doen, al neemt de elektromotor wel z'n tijd. Binnenin is er ruimte zat, met voldoende speelruimte voor de kinderen en een opslagcapaciteit tot 1742 liter. Het optionele zonnedak zorgt voor extra lichtinval en de hoge gordellijn garandeert een knus gevoel achterin. Deze éénvolumer biedt een stevige zitpositie in ruim verstelbare zetels, geschikt voor langere afstanden. De plastic middenconsole en navigatiescherm blijven -net als in de Focus- een doorntje in het oog, al geven we toe dat we er intussen aan gewoon raken. Onze elektrische voorruitontdooiing maakt komaf met het spierwitte vooraanzicht op een maandagochtend en voor comfort zorgen leder bekleding, zetelverwarming en meer van dat.
Ondanks het onsportieve uiterlijk weet hij met zichzelf wel blijf op bochtige parcours. Dat heeft te maken met het fantastische C-platform dat met verschillende modellen wordt gedeeld. De besturing is licht, met een gepaste dosis tegendruk en een correct stuurgewicht. Bij het afslaan wil hij wel wat hangen, maar dat is gezien de koets amper het vermelden waard. De 1.6 TDCi met start/stop levert 115pk/270Nm en adresseert de wereld met een normverbruik van 4,7l/100km en een CO2-emissie van 124g/km. Wij bleven hangen op 6,3 liter - een cijfer dat binnen het verwachtingspatroon valt. Om het af te ronden: het sprintje naar 100 duurt 12,3 seconden en een topsnelheid 180km/u. Niet onaardig.
Een immobilisatiesysteem, ABS met elektronische remkrachtverdeling, ESP met noodrem, tractiecontrole en hill start assist komen als standaard op onze Grand C-Max. Inzittenden worden beschermd door driepuntsgordels, anti-doorschuifsystemen voor de zetels, frontale- en zijdelingse luchtkussens vooraan en een stel gordijnairbags voor de eerste twee rijen. Tot slot wordt ontsnappen onmogelijk gemaakt door Isofix-aansluitingspunten en elektronische kindersloten. Op de NCAP veiligheidstest in 2010 kwam de Grand C-Max er mooi vanaf: 5 sterren en een puike score op bescherming van inzittenden.
Prijzen voor de C-Max schommelen tussen € 19.160 en € 25.600 voor de benzineversies en € 21.010 tot € 28.250 voor de diesels. De Grand C-Max start vanaf € 19.710 voor de 1.6 benzine (105pk) en € 21.560 voor een 1.6 turbodiesel (95pk). Die prijzen kunnen oplopen op tot respectievelijk € 26.150 en € 28.800, optievrij welteverstaan. Voor alle duidelijkheid, wij gingen voor een Grand C-Max ‘Titanium' 1.6TDCi ter waarde van € 34.185, extra attributen en een halve zee aan interieurruimte inbegrepen.