Vertrouwen in beweging. Zolang je maar niet stilstaat, kan er je weinig gebeuren: dat lijken de Japanners te prediken met hun merkslogan. Verhip, dat is mooi meegenomen, want de XV zet met zijn symmetrische vierwielaandrijving en knappe boxerdiesel vooral aan net dát zoveel mogelijk te doen. Als je capriolen te gortig worden, is er altijd nog het Vehicle Dynamics Control die, geholpen door een legertje sensoren, de hele mikmak in het gareel houdt.
Een onderstel dat vertrouwen inboezemt is één ding, weten waar je naartoe gaat en vooral wat er onverwacht je pad denkt te moeten kruisen is minstens even belangrijk. Ook nu gooit de XV hoge ogen: grote raamoppervlakken, dunne A-stijlen en een hoge zit garanderen een prima overzicht op de omgeving. De grote buitenspiegels, hier op de deurpanelen geplaatst, sluiten het ererondje af. Alle veiligheidsvoorzieningen zijn overigens standaard, behalve de xenon kijkers die enkel geleverd worden vanaf het Luxury Plus niveau en niet apart beschikbaar zijn. 7 airbags staan paraat om lijf en leden te vrijwaren als het ergste gebeurt. EuroNCAP gaf de XV alvast een topscore van vijf sterren mee.