Je kan niet om de standaard symmetrische vierwielaandrijving heen als je een Subaru op de testbank legt. Zelfs op de Japanse thuismarkt, waar 2WD versies wél in de Impreza cataloog voorkomen, kiest meer dan 60% voor een vierwieltrekker. Het blijft een uniek verkoopsvoorstel dat het merk terecht blijft koesteren. En toch: tenzij het een dagje goed doorsneeuwt of de hemelsluizen weer eens overlopen, heb je er in alledaagse omstandigheden niet zo heel veel aan in ons Belgenland. Of je moet de XV flink de sporen willen geven, want dan komt het op de vier wielen onafhankelijk opgehangen onderstel pas helemaal tot zijn recht. Grip lijkt de XV nooit echt te verliezen, hoe zeer je de ideale rijlijn ook tormenteert. Zelfs al schuivend over de vier wielen blijft de Sub voorspelbaar en controleerbaar. De goed gedoseerde elektrische stuurbekrachtiging ontneemt bovendien niets van onze XV's aangeboren precisie. Bijzonder amusant.
De boxerdiesel voelden we al grondig aan de tand aan boord van de Forester, en die is gelukkig nog steeds zijn fantastische zelve. Het vermogen blijft steken op 147pk maar de CO2 uitstoot daalt wel 12 punten tot 146gr/km en dat is uiteraard een goede zaak. De nagenoeg trillingsvrije boxer klimt gretig in de toeren, geeft zijn koppel al erg vroeg vrij en trakteert de inzittenden op een best wel opzwepende grol. Al lijkt hij wat nadrukkelijker door te klinken in de cabine dan onder de kap van de Forester ... net als zowat alle geluidsbronnen eigenlijk: de wind, maar vooral ook de rolgeluiden. Al helpt het natuurlijk niet dat de Japanners Yokohama Geolandar's rond het zeventienduims aluminium leggen. Rubber dat zijn mannetje staat op het onverhard, maar niet van de stilste is. Hoe dan ook is dit type band een terechte keuze, want met z'n bodemvrijheid van 22cm (identiek aan die van de Forester), hoog koppel en capabele vierwielaandrijving is een uitstap op het onverhard een onderneming die minder afschrikt dan met gros van de concurrentie.
Ook voor wie vierwielaandrijving geen must is, en dat is best een grote groep aspirant-kopers in het C-segment, is er goed nieuws. Want de diesel lijkt niet bepaald te lijden onder de extra aangedreven set wielen of de te verplaatsen 1.415 kilogram. Kuier je rustig door het dagelijkse verkeer, dan komt de XV makkelijk toe met een dikke vijf liter per honderd kilometer. Subaru geeft een erg realistisch gemiddeld verbruik van 5,6l/100km mee, wij noteerden amper drie tienden meer. Rag je al wat flinker door, dan nog blijft de dorst erg binnen de perken. Op een uitdagend parcours zagen wij het gemiddeld verbruik niet boven de 7,5l/100km klimmen. En dat is zonder meer een net resultaat.