We durven hier bij Auto55 al eens auto's met voedselbereidingen te vergelijken. Van recepten hier en afkruiding daar ... spijs en vierwielers laten zich verbazend gelijkaardig ontleden. Het wordt wat delicater als we naar gevatte parallellen zoeken tussen onze teergeliefde voertuigen en muziek: welk merk sluit het best aan bij die opzwepende dancetrack, welke constructeur brengt de meest poppy coupé uit en wie baart de SUV met het hoogste r&b gehalte? Onbegonnen werk ... behalve als we aan foute muziek denken. Aan die deuntjes die nog te jong zijn om al tot de hall of fame der eeuwige klassiekers te mogen behoren, maar waaruit de frêcheur wel al lang is verdampt. Kijk eens aan, daar vinden we warempel wél een gelijk gestemde ziel voor in de wondere wereld der automobiel. Want er bestaat een merk dat het klaarspeelt koppig en behoorlijk consequent doorheen het hele gamma de trendgevoeligheid van in- en exterieur naast zich neer te leggen, en zo te opteren voor een insteek die net-niet-nieuw meer lijkt ... En dat is Subaru.
In tegenstelling tot bij het populaire muziekgenre hebben de Japanners ondertussen wel begrepen dat niet iedereen spontaan en en masse op het feestje opdaagt als de DJ de houdbaarheidsdatum van het repertoire zo hardnekkig blijft verwaarlozen. Met de nieuwe XV, in wezen een omhoog gekrikte Impreza, pakt Subaru het dan ook helemaal anders aan. Het opzet is eenvoudig en doelgericht: de sublieme symmetrische vierwielaandrijving en de magistrale boxermotoren, een 1.6 of 2.0 benzine dan wel een 2.0 zelfontbrander worden behouden. Maar voor de aankleding mag de confectionair uit een vers gedrukte patronenmap kiezen. Er kan deze keer dus eigenlijk niets fout gaan ... niet?